امشب بهترین زمان برای مشاهده سیاره تیر در آسمان ایران است

امشب بهترین زمان مشاهده دو سیاره‌ی مهمِ منظومه خورشیدی «سیاره تیر» و البته خواهر زمین «سیاره ناهید» از ایران است.

مسعود عتیقی – مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در خصوص رویداد «حداکثر کشیدگی سیاره تیر در پنجشنبه هفدهم اردیبهشت ماه» می‌گوید

سیارات تیر و ناهید که به نام های عّطارد و زهره نیز شناخته می شوند از نظر مداری از زمین به خورشید نزدیکترند و طول کره آسمان را همچون دیگر سیارات طی نمی‌کنند. سیاره‌‌های تیر و ناهید همیشه صرفا از شرق به غرب خورشید جابجا می‌شوند و تمام کره آسمانی را دور نمی زنند. سیاره تیر ساعت ۰۸:۳۰ صبح امروز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ به حداکثر کشیدگی خود رسیده است و بیشترین فاصله زاویه‌ای اش با خورشید ۲۱.۲ درجه است. جدایی زاویه‌ای، زاویه‌ای است که بین دو جرم آسمانی به راس چشم انسان ایجاد می‌شود.

به گفته وی، چون سیاره تیر به خورشید نزدیکتر است، درجه کشیدگی آن از خورشید نیز کمتر است.

وی با بیان اینکه امشب، دو سیاره تیر و ناهید از غرب سکونتگاه‌هایمان در ایران به‌راحتی و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند، اظهار داشت:

سیاره تیر صبح امروز در حداکثر کشیدگی خود قرار دارد ولی در این زمان، سیاره در آسمان قابل مشاهده نیست و علاقمندان، این سیاره را بعد از غروب مهر تابان، شامگاه امروز در افق غرب و بالاتر از محل غروب خورشید می توانند جستجو کنند. افراد علاقمند به مشاهده سیاره تیر و ناهید می‌توانند در غرب محل سکونت خود با تلسکوپ، حدود ۲۱ درجه بالاتر از محل غروب خورشید نگاه کنند تا سیاره تیر را ببینند. جرم بسیار درخشانِ بالاتر از سیاره تیر، سیاره ناهید است که از درون تلسکوپ سیاره تیرشبیه ماه نیمه امشب به نظر می‌آید.

سیاره‌ی تیر با قطر ۴۸۶۰ کیلومتر، سیاره کوچکی است که در فاصله زیادی از زمین واقع شده است. چون این سیاره جو ندارد و با توجه به جنس سطح آن درصد بازتابش نور به مراتب کمتری دارد. درصد بازتاب سیاره تیر ۷ درصد است.

لاکهید مارتین نوع جدیدی از تلسکوپ‌‌‌ها را عرضه می‌‌کند
مشاهده

ملکه آسمان شامگاهی «ناهید » مدت زمان بیشتری در آسمان شامگاهی حضور دارد در صورتیکه سیاره تیر حداکثر به مدت یک ساعت و نیم بعد از غروب خورشید، غروب می‌کند.

اگر مایل هستید تا با دید بهتری به آسمان نگاه کنید و سیاره‌ی تیر و ناهید را به درستی تشخیص دهید پیشنهاد می‌کنیم یکی از اپلیکیشن‌های Sky Map یا Star Chart را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.