فالکون 9 با وجود فرود موفقیت آمیز، بخاطر سرعت جانبی بالا روی سکو واژگون شد

بامداد امروز اسپیس ایکس یک موشک فالکون 9 دیگر را روانه‌ی فضا کرد تا کپسول دراگون را راهی ایستگاه بین‌المللی فضایی کند، اما بازگشت این راکت موفقیت آمیز نبود و اسپیس ایکس نتوانست برای چندمین بار این موشک را به سلامت روی سکوی شناور بنشاند.

براساس اطلاعات ارائه شده، موشک فالکون 9 پس از پرتاب و جدا شدن کپسول دراگون برای اتصال به ایستگاه بین‌المللی فضایی راه بازگشت به سوی زمین و سکوی شناوری را پیش گرفته که در انتظار فرود این راکت بوده است. ایلان ماسک فرود این موشک روی سکوی شناور را موفقیت آمیز خوانده، اما این موشک نتوانسته پایداری خود را حفظ کند و در نتیجه در پایان روی سکو سقوط کرده است. دلیل سقوط موشک پس از فرود موفقیت آمیز، سرعت بیش از حد جانبی بوده است. یقینا کنترل پایداری راکتی که ۶۸ متر طول و نیم تن وزن دارد، کار بسیار مشکلی است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نشاندن موشک ولو برای چند ثانیه را باید موفقیتی برای اسپیس ایکس خواند. ایلان ماسک دیروز با انتشار توئیتی به این موضوع اشاره کرد که شانس موفقیت فرود راکت‌های فاکلون تا پایان سال جاری ۸۰ درصد است، چراکه تعداد آزمایش‌ها و در واقع‌ پرتاب‌ها کمتر از میزانی است که بتوان در پایان به نتیجه‌ی قابل قبولی رسید.

اسپیس‌ایکس در آخرین آزمایش خود برای نشاندن موشک فالکون 9 روی سکوی شناور تا حدودی به موفقیت نزدیک شده بود. ساعاتی پیش ویدئویی در Reddit منتشر شده که نمایی بسیار نزدیک از روی سکوی شناور را نشان می‌دهد که می‌توان در آن جزئیات فرود این موشک را تا لحظه‌ی سقوط دید. براساس اطلاعات منتشر شده توسط ایلان ماسک، علی‌رغم سقوط موشک، سکوی شناور آسیب جدی ندیده است.

کشف درخشان‌ترین اختروش از اولین روزهای پیدایش جهان
مشاهده