مدیرعامل آمازون فضاپیمای New Shepard را امسال به آسمان پرتاب می‌ کند

علاقه به فضا در میان روسای کمپانی‌های فعال در عرصه‌ی فناوری ریشه دوانده و رقابت در این حوزه بسیار پررنگ‌تر می‌شود، چراکه کمپانی Blue Origin که متعلق به جف بزوس، مدیرعامل آمازون است، کار روی موتور فضاپیمای این کمپانی را پایان برده است.

به گزارش رویترز، Blue Origin کار توسعه‌ی موتور فضاپیمای New Shepard را که در زیر جو زمین قرار خواهد گرفت، به پایان برده و از این‌رو باید در آینده‌ی نزدیک شاهد پروازهای آزمایشی باشیم.

راب میرسون، مدیر بلو اوریجین در این خصوص گفت:

موتور فضاپیما برای پرواز در پروژه‌های خود کمپانی و سایر پروازهای تجاری آماده است.

وی در خصوص زمان دقیق آغاز پروازهای آزمایشی اظهار نظر خاصی نکرد. گمانه‌‌ها حکایت از این دارند که باید در چند ماه پیش رو در انتظار آغاز این پروازها باشیم.

راکتی که بلو اوریجین توسعه داده قادر است تا سه نفر را به فضا منتقل کند. رویترز گزارش داده که این کمپانی پیش از آنکه فضانوردان در داخل فضاپیما قرار گرفته و روانه‌ی فضا شوند، چندین بار آن را در کمپ اصلی بلو اوریجین در تگزاس مورد آزمایش قرار خواهد داد. در حال حاضر این کمپانی پروسه‌ی اتصال موتور به کپسول اصلی را پیش می‌برد.

فضاپیمای بلو اوریجین همچون SpaceShipTwo ویرجین گالاکتیک قادر است در زیر مدار زمین پرواز کند. فضاپیمای ویرجین گالاکتیک با یک خلبان در ماه اکتبر در آسمان منفجر شد و خلبان آن جان خود را از دست داد. بنابراین فضاپیمای بلو اوریجین قادر نیست تا از جاذبه‌ی زمین فرار کند و از این‌رو در فاصله‌ی ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین پرواز می‌کند. این کمپانی امیدوار است تا فضاپیمای خود را روزی به قدری توسعه دهد تا قادر به دور زدن کره‌ی زمین باشد. این هدف در ده سال آتی و با استفاده از موتورهایی با سوخت گاز طبیعی مایع که ساخت مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین است، محقق خواهد شد.

ناسا به دنبال جایگزینی برای باتری‌ لیتیومی در سفینه‌های فضایی خود است
مشاهده