نمایی از خورشید که تاکنون ندیده‌ اید

یکی از پروژه‌های جالب ناسا که برای رصد خورشید در نظر گرفته شده Solar Dynamics Observatory نام دارد که با نام خلاصه SDO نیز شناخته می‌شود. این ماموریت ناسا از یازدهم فوریه سال ۲۰۱۰ شروع شده و قصد آن رصد اتفاقات مربوط به خورشید است. امروز ویدیویی بسیار جالب از طرف SDO درباره خورشید منتشر شده است.

فیل پلت، ستاره شناسی است که درباره این ماموریت در وب‌سایت Slate می‌نویسد: «چیز‌های زیادی در آن‌جا وجود دارد. لکه‌های خورشیدی، فوران‌های خورشیدی، سقوط رشته‌های آتشین، شعله‌های خورشیدی و …»

فضاپیمای SDO زمانی طراحی و ساخته شده که پلت در ناسا روی Goddard Space Flight Center مشغول به کار بوده است. این ستاره شناس می‌گوید از سال‌های قبل به یاد دارد که چگونه درباره مقدار داده‌های ارسال شده توسط SDO به زمین، با همکاران خود بحث و گفتگو می‌کرده است.

اگر بخواهید از دستاورد‌های این پروژه بدانید، SDO تا کنون نزدیک به ۱۸۰۰ روز در فضا بوده، ۲۶۰۰ ترابایت اطلاعات جمع آوری کرده و ۲۰۰ میلیون عکس گرفته است.

وی درباره ماموریت SDO ناسا چنین می‌گوید: «SDO بسیار فراتر از چیزی است که من تصور می‌کردم، و {تاکنون} ستاره‌های فعال و پیچیده‌ای را کشف کرده که تا به امروز هیچ چیز دیگری قادر به انجام آن نبوده است.»

زمین دقیقا چقدر گرم شده است؟ آیا مقدار آن مهم است؟
مشاهده