ناسا: SpaceX و بوئینگ فضانوردان آمریکایی را روانه‌ی فضا می‌کنند

امروز طی کنفرانس خبری در مرکز فضایی جانسون هیوستون، جزئیات بیشتری در خصوص برنامه‌ی خدمه تجاری ناسا (Commercial Crew) ارائه شد. هر دو کمپانی بزرگ SpaceX و Boeing اولین مرحله از برنامه‌های خود برای ارسال انسان به فضا از خاک ایالات متحده را تکمیل کرده‌اند.

 SpaceX اولین گواهی مرحله‌ای خود در CCP را تکمیل کرده و بیشتر سال 2015 را به آزمایش راه‌های لغو اضطراری ماموریت برای کپسول دراگون خود که پیش‌تر تنها برای مقاصد حمل بار استفاده می‌شد خواهد پرداخت. جای تردید نیست که وجود راه‌های لغو اضطراری ماموریت در مواردی که پای جان انسان در میان است بسیار حیاتی‌تر خواهد بود. بنا بر گفته‌ی گوین شاتول که از مدیران رده بالای SpaceX است، طی یک یا دو ماه آینده، راهکار این کمپانی برای لغو اضطراری ماموریت در مرحله‌ی سکوی پرتاب مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد گرفت و راهکار لغو اضطراری حین پرواز و پس از پرتاب نیز اواخر سال اجرا و آزمایش خواهد شد. ماموریت‌های بدون سرنشین به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی بوسیله‌ی کپسول جدید از سال 2016 آغاز خواهد شد و این کمپانی همچنان به کار روی اولین ماموریت آزمایشی خود برای پرتاب انسان به فضا ادامه خواهد داد.

برنامه‌ی CCP پس از آن آغاز شد که سرانجام برنامه‌ی شاتل در سال 2011 بازنشسته شد. در آپریل گذشته، ناسا اعلام کرد که بیش از این در زمینه‌ی ارسال فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، به همکاری با روسیه ادامه نخواهد داد. در ازای راه‌حل کمک خواستن از روسیه، آژانس فضایی ایالات متحده به انعقاد قراردادهایی با SpaceX و Boeing پرداخت تا ناوگان فضاپیماهای سرنشین‌دار مورد نیاز این کشور ایجاد شود. چارلی بولدن، مدیر ناسا در خصوص همکاری با روس‌ها طی کنفرانس خبری امروز چنین اظهار نظر کرد:

شخصا علاقه ندارم حتی یک چک دیگر برای آژانس فضایی فدرال روسیه ارسال کنم.

اکنون بر اساس برنامه‌ی CCP ناسا، هزینه‌ی متوسط هر صندلی در سفینه‌های ساخته شده طی قراردادهای خصوصی منعقد شده، 58 میلیون دلار خواهد بود که در مقایسه با متوسط 70 میلیون دلار در همکاری با روس‌ها صرفه‌جویی قابل توجه و البته آینده‌نگرانه‌ای به شمار خواهد آمد.

ماه گرفتگی ( خسوف ) با پدیده ابرماه همزمان شد
مشاهده

SpaceX برنامه دارد پیش از اجرای اولین ماموریت خود برای ارسال انسان به فضا در ابتدای سال 2017، حدود 50 ماموریت برای Falcon 9 ترتیب دهد. این ماموریت‌ها فضای کافی برای جا دادن 4 عضو از خدمه و تجهیزات و محموله مورد نیاز را خواهد داشت. SpaceX این ماموریت‌های CCP را همچون روال ماموریت‌های خود برای ارسال تجهیزات و محموله به فضا اجرا خواهد کرد. بنابراین مراکز کنترل ماموریت، شبیه‌سازهای پرواز، و دیگر قسمت‌های قابلیت پرواز در هر دو پایگاه مرکز فضایی جانسون هیوستون و نیز مقر اصلی کمپانی در هاتورن کالیفرنیا قرار خواهد داشت.

721785main Dragon.0

SpaceX همچنین بنا بر ادعای شاتول، در حال کار روی تجهیز کپسول دراگون خود به قابلیت فرود پیش‌رانشی (دفعی) است که با حذف نیاز به سقوط در آب دریا، موجب می‌شود کپسول‌ها قابلیت استفاده‌ی مجدد داشته باشند. بجای این روش سنتی فرود در آب، کپسول‌های این کمپانی به کمک راکت‌های تعبیه شده در قسمت زیرین به منظور کنترل کاهش ارتفاع، دقیقا در مرکز فضایی جانسون فرود خواهند آمد. البته آنچه گفته شد تنها تکنولوژی نوینی نیست که این کمپانی در حال کار روی آن بوده است. این کمپانی امیدوار است راکت‌های Falcon 9 خود را به بال و راکت ترمزی (رتروراکت) نیز مجهز کند تا امکان فرود بر سطح سکوهای اقیانوسی نیز فراهم شود.

بوئینگ اولین پرتاب فضانوردان تجاری را انجام خواهد داد

مدیر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری، کثی لودرز اعلام کرده که با وجود اینکه SpaceX از هم‌اکنون فضاپیمای خود را ساخته و آماده‌ی عملیات دارد، اما اولین ماموریت با خدمه‌ی انسانی در سال 2017 به کمپانی بوئینگ تعلق خواهد داشت. برای اجرای اولین عملیات ارسال انسان در دو سال آینده‌ی میلادی، دفتر فضانوردی به دنبال ایجاد کادری اداری از فضانوردانی است که برنامه‌های هر دو شرکت را دنبال کرده و به پیشبرد عملیات کمک کنند. به گفته‌ی الن اوچوا، مدیر مرکز فضایی جانسون،  اولین گروه از خدمه‌ی پرتاب به فضا از میان همین دسته فضانوردان انتخاب خواهد شد که بزودی اعضای آن مشخص خواهند شد.

مهمترین فواید ورزش برای کودکان
مشاهده

بوئینگ هم‌اکنون دو گواهی مرحله‌ای اول مورد نیاز برای فضاپیمای CST-100 خود را با موفقیت به انجام رسانده است. ناسا نیز بخش‌های مورد نیاز عملیات خدمه تجاری را که شامل طراحی‌های مرکز کنترل، سیستم‌های آموزش، شبیه‌سازهای پرواز و بخش‌های نرم‌افزاری می‌شود به اتمام رسانده است. بوئینگ همچنین مراحل ساخت برج دسترسی خدمه‌ی خود را در سکوی پرتاب Atlas V  آغاز کرده و این ساخت و ساز همچنان در طول عملیات‌های بدون سرنشین پرتاب شده از این سکو ادامه خواهد یافت.

اولین سخت‌افزار آزمایشی فضاپیمای بوئینگ در ماه آینده‌ی میلادی به مرکز فضایی کندی ارسال خواهد شد و اولین سخت‌افزار اصلی مربوط به وسیله‌ی نقلیه‌ی حامل خدمه، پس از آن در طول سال جاری ساخته خواهد شد. اولین پرواز آزمایشی حامل خدمه‌ی اولیه، شامل یک خلبان از سوی خود بوئینگ و یک فضانورد از سوی ناسا خواهد بود. در همین حین، بوئینگ همچنین در حال کار روی بازسازی تجهیزات و تسهیلات مرکز فضایی کندی نیز بوده که برای ساخت و پرداخت فضاپیمای این کمپانی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

هر دو فضاپیما قابلیت استفاده‌ی مجدد خواهند داشت

بنا بر گفته‌ی جان البون، معاون ارشد و مدیر عمومی اکتشافات فضایی بوئینگ،فضاپیمای CST-100 بوئینگ در ماه مارس به منظور یک بازبینی حیاتی در طراحی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت و در صورت تایید نهایی، اجازه‌ی ساخت و تولید نهایی آن صادر خواهد شد. فضاپیمای بوئینگ قادر است تا ۷ خدمه را در خود جای دهد و همچون فضاپیمای SpaceX با در نظر گرفتن قابلیت استفاده‌ی مجدد مورد طراحی و مهندسی واقع شده است. بنا بر گفته‌ی البان، برنامه از این قرار است که کپسول این کمپانی قابلیت بازیابی، بازسازی و استفاده‌ی مجدد تا ۱۰ بار را داشته باشد.

چرا زباله‌های پلاستیکی قابل بازیافت نیستند؟
مشاهده

زمانی که از مدیر این مرکز در خصوص تامین هزینه‌های این پروژه‌ی بزرگ در بودجه‌ی سال 2016 ایالات متحده سوال شد، پاسخ داد:

بسیار خوشبین هستم. تصور می‌کنم کنگره به اهمیت حیاتی سفرهای فضایی تجاری چه با سرنشین و چه برای حمل محموله پی برده است. آن‌ها به لطف نتایج عملکرد شرکت‌های تابع ما متوجه شده‌اند که این برنامه کاملا جدی است. خبری از هیچ افسانه و رویاپردازی خارج از دسترسی در این برنامه نیست. آنچه شاهدش هستید چیزی است که واقعا در حال رخ دادن است.