تولید دقیق‌ترین تصویر از شکل‌گیری ستارگان توسط سوپرکامپیوتر

یک تیم بین‌المللی به سرپرستی انستیتو Caltech توانسته‌اند به کمک یک ابررایانه، شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌ها را به شکل دقیقی شبیه‌سازی کنند. نتایج این شبیه‌سازی روشن می‌کند که چرا درصد پایینی از ماده بین ستاره‌ای، به ستاره تبدیل می شود.

شاید دانشمندان پاسخ به این سوال که «چرا از ماده بین‌ستاره‌ای، تعداد ستارگان کمتر از حد انتظار شکل گرفته‌اند؟» را یافته‌اند! در شبیه‌سازی‌هایی که تا کنون انجام شده بود، پیش‌بینی می‌شد که تقریبا تمام ماده موجود در ابر بی‌کران گازهای بین ستاره‌ای در نهایت سرد شده و به ستاره تبدیل شوند. اما در عمل برای درصد پایینی از مواد بین ستاره‌ای این اتفاق افتاده است. بنابراین یک تیم بین‌المللی به سرپرستی CalTech تلاش کرده‌اند تا مدل دقیق‌تری را بسازند. آنها برای این کار از یک ابررایانه Stampede استفاده کردند. بر اساس این شبیه‌سازی به نظر می‌رسد که پدیده شکل‌گیری ستاره‌ها یک رخداد ثابت و محلی نیست و انفجارهای سوپرنوا، تشعشعات، گازهای ستاره‌ای و حتی نور ستارگان روی آن موثرند.

پژوهشگران مدل جدیدی را بر اساس شبیه‌سازی ستارگان و سوپرنواها در مقیاس چند سال نوری تولید کرده‌اند. سپس این مدل را به صورت شبیه‌سازی کامل یک کهکشان پیاده‌سازی کردند. فیلیپ هاپکینز، استاد موسسه Caltech در این باره می‌گوید:

با پیاده‌سازی مدل روی کهکشان سعی کردیم تا مسایل فیزیکی که در مدلسازی‌های پیشین در نظر گرفته نشده بود را به شبیه‌سازی‌مان اضافه کنیم.

آنها به کمک قدرت پردازشی هزاران پردازنده موجود در سوپرکامپیوتر Stampede توانستند فرایند شبیه‌سازی را بسیار سریع‌تر از انتظار پیش ببرند. نتیجه این شبیه‌سازی، نسبت به مدل‌های پیشین بیشتر به یک کهکشان واقعی نزدیک بود و در آن درصد اندکی از ماده بین‌ستاره‌ای به ستاره تبدیل شد.

عبور یک ستاره از میان سیاهچاله در مرکز کهکشان: چالشی برای تئوری انیشتین
مشاهده

نتایج به دست آمده می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا فیزیک کهکشان و پدیده شکل‌گیری ستارگان را بهتر درک کنند. این تیم هم‌اکنون درصدد است با استفاده از روش جدید، آزمایشات بیشتری انجام دهد. پروفسور هاپکینز می‌گوید:

ما به دنبال آن هستیم تا کهکشان‌ها و همه مسایل کیهانی که مشخصاتی عجیب و غیرمعمول دارند را با همین روش مورد آزمایش و مشاهده قرار دهیم.

شاید مهم‌ترین و عجیب‌ترین مساله‌ای که بتوان با این روش درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کرد، کهکشان‌هایی با سیاهچاله‌های کلان‌جرم در مرکز باشد.