روبات ایساک برای ساخت کامپوزیت‌های پیشرفته به ناسا می‌پیوندد

انقلاب روبات در ناسا همچنان ادامه دارد و روبات (Integrated Structural Assembly of Advanced Composites (ISAAC که قرار است آخرین محصول این تحول باشد برای ساخت کامپوزیت‌های سبک‌تر و البته مستحکم‌تر در صنایع فضایی ساخته شده است.

در اصل روبات ISAAC قرار است تنگناهای موجود در صنعت ساخت مواد کامپوزیتی که هم اکنون بر سر راه مهندسان قرار گرفته را برطرف کند. به گفته‌ی برایان استوارت٬ مدیر پروژه شبیه سازی و تحلیل ساختاری مواد کامپوزیتی٬ تاکنون امکانات خوبی در دسترس مهندسان قرار گرفته است٬ اما در زمینه‌ی ساخت کامپوزیت‌ها شاهد پیشرفت‌ قابل ملاحظه‌ای نبوده‌ایم. ابزار مورد نیاز در این زمینه ماشینی انعطاف‌پذیر، همه کاره و سریع برای ساخت بود.

راه حلی که برای این مشکل طراحی شده منجر به ساخت ایساک شد. ایساک از ابتدا در صنایع روباتیک KUKA مورد استفاده قرار گرفت. این روبات قادر است با سر بزرگ، جداشدنی و دیسک مانند خود تا 16 قرقره از انواع مختلف الیاف کربن را روی خود حمل کند. این کار به ایساک اجازه می‌دهد که نه تنها به سرعت بین مواد مختلف جابجا شود بلکه می‌تواند در صورت نیاز سر خود را تعویض کرده و از مواد دیگری استفاده کند.

جالب است بدانید که این الیاف با رزین‌های پخت شونده‌٬ آغشته شده‌اند. بیشتر صنایع ساخت کامپوزیت این الیاف را در سه زاویه‌ی 0، 45 و 90درجه به کار می‌برند که البته ایساک به لطف بازوی متحرک و سر دیسک مانند خود می‌تواند این الیاف را به اشکالی بسیار پیچیده و مختلف جای‌دهی کند ضمن اینکه می‌تواند به سادگی بین مواد مختلف جابجا شود تا کامپوزیت نهایی سبک‌تر و قوی‌تر باشد. ساخت چنین کامپوزیت‌هایی برای صنایع هوایی که مستلزم نهایت ایمنی با کمترین قیمت ممکن هستند بسیار حیاتی است.

۲ آبان: افتتاح اولین خط تلگراف بین قاره‌ای
مشاهده

به گفته ناسا این تنوع پذیری و انعطاف بالای ایساک نه تنها امکان ساخت کامپوزیت‌های بهتری را به مهندسان می‌دهد بلکه سرعت ساخت نمونه‌های اولیه را نیز به شدت افزایش می‌دهد. هم اکنون تیم سازنده در پی آن هستند که بتوانند گستره‌ی کاری این روبات غول آسا را به اجزای فلزی سازه نیز گسترش دهند تا این ربات بیش از پیش در زمینه‌ی ساخت قطعات مورد استفاده در صنایع هوایی به کار آید.