تلسکوپ بزرگ اروپا در سال 2024 به بهره‌برداری خواهد رسید

کشورهای اروپایی مرحله‌ی اول ساخت یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان را آغاز کردند. این تلسکوپ عظیم‌الجثه دیفراگم ۳۹ متری دارد و در صحرای آتاکامای شیلی ساخته می‌شود. برای تکمیل فاز اول آن بودجه‌ای ۱.۲۴ میلیارد دلاری اختصاص یافته است.

مرحله‌ی اول این پروژه پس از دو سال و به لطف پیوستن لهستان و تکمیل بودجه‌ی مورد نیاز برای آغاز پروژه کلید خورده است. فاز اول پروژه در ده سال آتی با صرف بودجه‌ای ۱.۲۴ میلیارد دلاری پایان خواهد یافت. مرحله‌ی اول این پروژه شامل ساخت تاسیسات مورد نیاز و گنبد اصلی این تلسکوپ است.

علی‌رغم عدم تکمیل ۱۰۰ درصدی پروژه در سال ۲۰۲۴، محققان قادر خواهند بود تا از این تلسکوپ برای رصد آسمان استفاده کنند. این تلسکوپ که «European Southern Observatory» نام دارد در مرحله‌ی دوم توسعه از مجموعه‌ی بهره خواهد برد که شامل یک آیینه‌ی اصلی و سیستم اپتیک است که اثر مات بودن در اتمسفر کره‌ی زمین را کاهش خواهد داد. هنوز مشخص نیست که فاز دوم این پروژه چه زمانی توسعه خواهد یافت. توسعه‌دهندگان این تلسکوپ انتظار دارند تا برزیل نیز به جمع حامیان مالی این پروژه بپیوندد. با توجه به ابعاد بزرگ این تلسکوپ، توانایی آن نیز بسیار بالا خواهد بود، بطوریکه محققان و منجمان قادر خواهند بود تا با استفاده از ESO کهکشان‌های مجاور، ستاره‌ و سیاره‌های موجود در فضای بیکران کهکشان را رصد کنند.

با توجه به آغاز ساخت تلسکوپ ESO، تعداد تلسکوپ‌های عظیم در دست ساخت به عدد سه رسیده است. انتظار می‌رود ساخت تلسکوپ ماژلان با دیافراگم ۲۴ متری تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی پایان یابد. براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته، تلسکوپ سی‌متری در حال ساخت در قله‌ی آتشفشان مائونا کئا در هاوایی نیز در سال ۲۰۲۲ میلادی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

ناسا، برنامه خود برای ارسال یک روبات جدید به سیاره مریخ در سال 2020 را اعلام کرد
مشاهده