با WikiGalaxy ویکی پدیا را همچون کهکشان مجازی مشاهده کنید

ویکی کهکشان در حقیقت تصویرسازی چگونگی مصرف اطلاعات توسط کاربران است که توسط یک دانشجوی مهندسی فرانسوی Owen Cornec طراحی شده است. در این پروژه، ورودی‌های آنلاین به این دانشنامه‌، هر کدام تبدیل به یک ستاره می‌شود و شما را قادر می‌سازد در بین کهکشانی از اطلاعات گشت وگذار کنید.

ویکی پدیا خدماتی را فراهم آورده است که بسیاری از ما روزانه از آن بهره می‌بریم، اما وقتی تنها از یکی از داده‌های ورودی استفاده می‌کنید، حواستان به عظمت کل پروژه و داده‌هایی که در دسترس‌تان قرار گرفته، نیستید. نسخه‌ی بتای ویکی کهکشان که از هم اکنون می‌توانید به آن از طریق مرورگر فایرفاکس دسترسی داشته باشید به شما ایده‌ای از بزرگی و عظمت اطلاعاتی که در دسترس‌تان قرار گرفته را خواهد داد، البته با وجود اینکه نمی‌توان این روش را بهترین یا خلاقانه‌ترین روش ارائه‌ی این اطلاعات دانست اما مطمئنا این تلاش نیز در نوع خود بسیار جالب و قابل توجه است.

wikigalaxy-wikipedia-virtual-galaxy-1

نسخه‌ی بتا این پروژه شامل 100000 مقاله یا به عبارتی ستاره است که کاربر می‌تواند در بین آن‌ها به گشت و گذار بپردازد. شما همچنین می‌توانید عنوان مقالات را مشابه آن چه که در ویکی پدیا انجام می‌دهید در اینجا نیز جستجو کنید که البته به دلیل نسخه‌ی بتا بودن این پروژه، احتمال یافتن این اطلاعات در این نسخه زیاد نیست. به محض اینکه شما مقاله‌ی موجودی را انتخاب کردید به وسیله‌ی پیچک زرد رنگی به مقالات مرتبط با آن هدایت می‌شوید و می‌توانید بیشتر در مورد آن موضوع خاص اطلاعات کسب کنید.

برنامه چین برای درختکاری گسترده برای مبارزه با آلودگی هوا
مشاهده

این کهکشان مصنوعی در حقیقت با استفاده از HTML5، CS33، WebGL، jQuery و THREE.js ساخته شده و اگرچه کار کردن با آن در حال حاضر کمی سخت است اما می‌توان به توسعه‌ی بیشتر و لذت کاربری آن امیدوار بود. Cornec قصد دارد در آینده از سامانه‌ای با کدبندی رنگی استفاده کند تا با کمک آن مقالات را در حوزه‌های مختلف دسته بندی کند. وی همچنین قصد دارد پشتیبانی از Oculus Rift را نیز به این کهکشان مصنوعی اضافه کند.