آیا روسیه سلاحی فضایی در مدار زمین قرار داده است

شی مرموزی که در اوایل سال جاری از روسیه به فضا پرتاب شد پس از انجام چند مانور پیچیده این سؤال را مطرح کرده است که آیا روسیه در حال توسعه‌ی نوعی سلاح مخفی فضایی است؟

ماهواره‌ی کنجکاوی، شی 2014-28E را که در اردیبهشت ماه سال جاری به فضا پرتاب شد شناسایی کرده است. این شی همراه با سه ماهواره‌ی ارتباطی که به نظر می‌رسد برای ملحق شدن به ماهواره‌های نظامی قبلی پرتاب شده‌اند در مدار قرار گرفته است، آمریکایی‌ها آن را به عنوان زباله‌ی فضایی در نظر گرفته بودند اگرچه روسیه هیچگاه رسما پرتاب آن را اعلام نکرد. تحرکات عجیب این شی که توسط منجمان آماتور در ایالات متحده و روسیه رویت شده است تردیدهای زیادی را در مورد ماهیت آن به وجود آورده است. این شی مرموز مانند یک هواپیمای بی موتور پرواز بسیار دقیقی را انجام داده و بین ماهواره‌های روسی حرکت کرده است و سپس دوباره به جای اصلی خود باز گشته است؛ این حرکات پیچیده باعث شده ایالات متحده آن را دوباره طبقه بندی و ماهواره در نظر بگیرد، اگرچه هنوز کسی واقعاً نمی‌داند این شی چه کاری انجام می‌دهد. برخی تصور می‌کنند وسیله‌ای برای تمیزکردن آشغال‌های فضایی است که ممکن است به ماهواره‌ها آسیب برساند و برخی دیگر احتمال می‌دهند فضاپیمایی برای تعمیر یا سوخت‌گیری ماهواره‌های موجود باشد اگر چه احتمال سومی هم وجود دارد و آن این است که این وسیله ممکن است سلاحی ضد ماهواره‌ای باشد.

spacekiller

در خلال جنگ سرد شوروی سابق پروژه‌ای با نام Istrebitel Sputnikov یا قاتل ماهواره را توسعه می‌داد که پس از فروپاشی آن کشور در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی مسکوت ماند با این حال مقامات نظامی روسیه اعلام کرده‌اند که اگر روابط این کشور با ایالات متحده رو به وخامت برود ممکن است پروژه‌ی IS را دوباره احیا کنند. تحریم‌های جدید غرب از ابتدای سال جاری و فشاری که بر روسیه به علت دخالت در بحران اوکراین وارد می‌شود ممکن است بار دیگر این کشور را تشویق به شروع تحقیق و توسعه‌ی سلاح فضایی مسکوت مانده‌ی خود کرده باشد.

ستاره‌شناسان در جستجوی حیات به شواهدی از وجود بخار آب در سیاره‌ای فراخورشیدی دست یافتند
مشاهده

russian-rocket

هدف گیری گسترده و از بین بردن ماهواره‌های کشورهای دیگر قابلیتی کلیدی برای امنیت ملی هر کشوری به شمار می‌رود، اما روسیه تنها کشور شناخته شده‌ قادر به توسعه‌ی این فناوری نظامی نیست، در سال ۲۰۰۷ میلادی چین یکی از ماهواره‌های هواشناسی خود را نابود کرد و سال بعد نیز آمریکا یکی از فضاپیماهای قدیمی خود را منفجر کرد. اگرچه ماهواره‌هایی با قابلیت مانور بالا پتانسیل به کارگیری برای اهداف نظامی را دارند اما این کارایی صرفاً به معنای آن نیست که آن‌ها سلاح‌هایی فضایی هستند، اگرچه متخصصان امنیتی عقیده دارند پرتاب این نوع از اشیاء به فضا می‌تواند بیشتر از یک هدف داشته باشد.