گوگل فرودگاه صحرایی «موفِت» را برای 60 سال از ناسا اجاره کرد

در یک توافق جالب، گوگل، فرودگاه صحرایی فدرال «موفت» را که در اختیار ناسا است، برای مدت ۶۰ سال اجاره کرد. براساس اطلاعات منتشر شده، گوگل از این فرودگاه برای توسعه‌ی فناوری‌هایی در رابطه با کاوش‌های فضایی، روباتیک و فناوری‌های مرتبط استفاده خواهد کرد.

فرودگاه صحرایی «موفِت» پیش‌تر در اختیار نیروی دریایی آمریکا بوده و بعدها توسط ناسا خریداری شده است. این فرودگاه در حاشیه‌ی جنوبی خلیج سن‌فرانسیکو و شمال غرب سن‌خوزه واقع شده است. گزارش‌ها حاکی از تصمیم گوگل برای سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری است که بخشی از آن روی باند فرودگاه خواهد بود و قبلا نیز توسط گوگل برای انجام تحقیقات بصورت خصوصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ناسا اعلام کرده که یکی از کمپانی‌های تحت تملک گوگل با نام Planetary Ventures LLC، در ازای اجاره‌ی این فرودگاه، ۱.۱۶ میلیارد دلار به ناسا پرداخت خواهد کرد که این مبلغ ۶.۳ میلیون دلار از هزینه‌های سالانه‌ی ناسا را کاهش خواهد داد.

فرودگاه موفِت دارای ۳ آشیانه است که گوگل از آن‌ها برای انجام تحقیقات مرتبط با کاوش‌های فضایی استفاده خواهد کرد. گوگل برنامه‌های خود در مورد این فرودگاه را چنین تشریح کرده است:

به محض اینکه بازسازی‌ پایان یابد، آشیانه‌ی اول به‌عنوان محلی برای انجام تحقیق، طراحی، توسعه و آزمایش دستاوردهای Planetary Ventures در زمینه‌ی کاوش‌های فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این تحقیقات شامل مواردی چون توسعه‌ی سیستم‌های هوانوردی، روباتیک و فناوری‌های مرتبط و خلاقانه است. آشیانه‌های دوم و سوم نیز در کاربری‌های مشابهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در سال‌های اخیر گوگل کمپانی‌های متعددی را در زمینه‌ی فضانوردی و توسعه‌ی روباتیک خریداری کرده که از جمله‌ی آن می‌توان به Titan Aerospace و Boston Dynamics اشاره کرد. همچنین نباید پروژه‌هایی چون Google Loon را فراموش کرد. پیش بینی می‌شود این فرودگاه در آینده‌ی نزدیک به منبع خبری خوبی از آخرین دستاوردهای گوگل تبدیل خواهد شد.

فیزیکدانان وجود تمدن های پیشرفته دیگری را در جهان هستی محتمل می دانند
مشاهده

گوگل همچنین از تاسیس یک مرکز آموزشی در این فرودگاه خبر داده که برای دسترسی عموم مردم آزاد خواهد بود. این مرکز وظیفه‌ی آموزش و انتقال اطلاعات به بازدیدکنندگان را در مورد نوآوری‌های به‌دست آمده در دره‌ی سیلیکون و این فرودگاه بر عهده خواهد داشت.