ایلان ماسک برای برقراری اینترنت برفراز آسمان، 700 ماهواره به فضا ارسال می‌کند

پس از گوگل و فیس‌بوک که درصدد ایجاد بستر اینترنت بر فراز زمین هستند، ایلان ماسک، مرد متمول دنیای فناوری نیز از برنامه‌ی خود برای ارسال ماهواره‌های ارزان قیمت به‌منظور ایجاد برقراری اینترنت برفراز آسمان پرده برداشت.

وال استریت ژورنال حوزه‌ی بعدی فعالیت ماسک را پس از تولید راکت‌های قابل استفاده، کپسول‌های فضایی و خودورهای الکتریکی، ورود به حوزه‌ی ایجاد بستر اینترنت عنوان می‌کند. ایلان ماسک فعالیت خود در حوزه‌های برشمرده رااز سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز کرده است. براساس گزارش منتشر شده، ایلان ماسک درحال همکاری با کرِگ وایلر، موسس کمپانی O3b Networks و رهبر بخش توسعه‌ی اینترنت ماهواره‌ای گوگل تا روزهای ابتدایی سال جاری است. به‌نظر می‌رسد وایلر و ماسک برای ارسال بیش از ۷۰۰ ماهواره‌ی اینترنتی به فضا برنامه‌ریزی کرده‌اند. ماهواره‌های توسعه‌ یافته نباید هزینه‌ی ساختی بیش از ۱ میلیون دلار و وزنی بیش از ۱۱۳ کیلوگرم داشته باشد. اهداف تعیین شده برای طراحی چنین ماهواره‌ای بسیار جالب توجه است، چراکه ارزان‌ترین نمونه‌های تولید شده هزینه‌ی ساخت چند میلیون دلاری روی دست سازندگان می‌گذارند. همچنین در مورد وزن نیز کوچک‌ترین نمونه‌های تولید شده وزنی بیش از ۲۳۰ کیلو گرم دارند.

وایلر ایده‌ی توسعه‌ی چنین شبکه‌ای را زمانی که در گوگل مشغول به کار بود، مطرح کرد، اما بعدها غول جستجو را برای تاسیس کمپانی خود ترک کرد. وی مطمئن نیست که گوگل توان مهندسی لازم برای راه‌اندازی چنین طرحی را داشته باشد. شاید در اختیار داشتن کمپانی‌هایی چون تسلا موتور و اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک را به شریک خوبی برای توسعه‌ی این ایده بدل کرده است. وایلر همچنین گفتگوهایی را نیز با دولتمردان ایالت‌های فلوریدا و کلورادو به‌منظور احداث کارخانه‌ی تولید ماهواره انجام داده است. این طرح هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. شاید همکاری ماسک و وایلر به سرانجام نرسد. در صورت همکاری ماسک و وایلر، مشکلات دیگری همچون جلب نظر نهادهای نظارتی و همچنین تامین بودجه‌ای ۱ میلیارد دلاری نیز از جمله‌ی این مسائل خواهد بود.

عبور سیارکی جمجمه مانند
مشاهده