احزاب سیاسی افغانستان در واکنش به عدم استفاده از فناوری بیومتریک در برخی از مراکز رای دهی هشدار دادند که اگر از فناوری بیومتریک در مراکز رای دهی استفاده نشود، نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در حالی که قرار است حدود 24 هزار سامانه بیومتریک در اختیار کمیسیون انتخابات قرار بگیرد اما این کمیسیون تصریح کرد که ممکن است شماری از مراکز رای دهی نتوانند سامانه بیومتریک دریافت کنند.

نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان در نشست مشترکی در کابل هشدار دادند که اگر کمیسیون انتخابات افغانستان نتواند در انتخابات از فناوری بیومتریک برای ثبت رای دهندگان استفاده کند آنها نیز نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را نخواهند پذیرفت.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نیز تصریح کرد، که احزاب سیاسی این کشور تنها زمانی نتایج انتخابات پارلمانی را می‌پذیرند که کمیسیون انتخابات در سراسر مراکز رای دهی از فناوری بیومتریک برای ثبت رای دهندگان استفاده کند.

پیش از این «معاذالله دولتی» معاون مالی و اداری کمیسیون انتخابات گفته بود، تلاش می‌کنیم سامانه‌های بیومتریک را به تمام 21 هزار مرکز رای دهی در این کشور منتقل کنیم اما ممکن است برخی از مراکز رای دهی سامانه بیومتریک دریافت نکنند.

کمیسیون انتخابات افغانستان تصریح کرده بود که اوراق رای دهی طبق فهرست رای دهندگان به این مراکز فرستاده خواهند شد تا زمینه رای دهی غیر هوشمند نیز فراهم شود.

احزاب سیاسی افغانستان پیش از این نیز هشدار داده بودند که از برگزاری انتخابات به شیوه غیر هوشمند جلوگیری خواهند کرد زیرا فهرست ثبت نام رای دهندگان غیر واقعی است.

فوتبال جهان| میلان با پیروزی پرگل در آستانه صعود قرار گرفت/ قطعی شدن سرگروهی آرسنال در شب تساوی تیم‌های بازیکنان ایرانی
مشاهده

رهبران احزاب سیاسی بارها در مناسبت‌های مختلف تاکید کردند که تنها استفاده از فناوری بیومتریک می‌تواند شفافیت انتخابات  پارلمانی در این کشور را تضمین کند.