با SpaceShipTwo سفینه‌ای که قرار است توریست‌ها را به گردش فضایی ببرد آشنا شوید

SpaceShipTwo فضاپیمایی است که توسط شرکت Virgin Galaxy به سرپرستی میلیاردر معروف ریچارد برانسون توسعه می‌یابد. این فضاپیما موفق به کسب جایزه‌ی ۱۰ میلیون دلاری بنیاد X Prize شده است که به افتخار امیر انصاری و انوشه انصاری Ansari X Prize نامیده می‌شود.

SpaceShipTwo قادر به انتقال گردشگران به فراز جو زمین و گردش یک روزه‌ سپس نشستن بر روی زمین است. برادر بزرگ‌تر این سفینه یعنی SpaceShipOne در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت جایزه‌ی Ansari X Prize شد و حال پس از ۱۰ سال تحقیق و توسعه SpaceShipTwo در آخرین مراحل ساخت قرار گرفته است. انتظار می‌رود سال ۲۰۱۵ آغاز فعالیت تجاری این سفینه باشد.

شکل‌گیری پروژه

پس از موفقیت SpaceShipOne و کسب جایزه‌ی Ansari X Prize در سال ۲۰۰۴ دو شرکت Scaled Composites و Virgin Galactic شرکت Spaceship را مشترکا تاسیس کردند تا بر روی تجاری کردن این پروژه، همکاری کنند. در سال ۲۰۰۷ انفجاری مرگبار باعث تاخیر در توسعه‌ی موتور موشک این فضاپیما شد. اما از آن زمان به بعد Virgin Galaxy ده‌ها آزمون پرواز را بر روی این فضاپیما انجام داد تا از امنیت آن مطمئن شود. در آخرین پرواز SpaceShipTwo به ارتفاع ۲۲ کیلومتری از سطح دریا و با سرعت ۱.۴ برابر سرعت صوت پرواز کرد.

branson-xprizeسال ۲۰۱۴ – سِر ریچارد برانسون در مرکز تصویر، در کنار انوشه انصاری و پیتر دیاماندیس

نسل قبلی این فضاپیما یعنی SpaceShipOne اولین فضاپیمای تاریخ است که با بودجه‌ی خصوصی به پرواز درآمد و توانست ۲ بار در طول ۲ هفته از مدار زمین خارج شود و دوباره بازگردد. درست قبل از این که این فضاپیما موفق به کسب جایزه‌ی ۱۰ میلیون دلاری شود ریچارد برانسون اعلام کرد که با Scaled Composites برای ساخت نسخه‌ی تجاری از این فضاپیما برای انتقال توریست‌‌ها به فضا همکاری خواهد کرد.

ما امیدواریم در طول چند سال آینده بتوانیم رویای هزاران نفر را واقعیت ببخشیم و آن‌ها بتوانند زیبای فوق‌العاده‌ی سیاره‌یمان را از فراز آسمان تماشا کنند و درخشندگی باشکوه ستارگان را ببینند و احساس شگفت انگیز بی‌وزنی را حس کنند.

این صحبت‌هایی است که ریچارد برانسون در سال ۲۰۰۴ و قبل از آغاز پروژه‌ی ساخت فضاپیمای تجاری به خبرنگاران گفت؛ نتیجه‌ی این همکاری فضاپیمای SpaceShipTwo است که تصاویر آن را می‌بینید. از آن زمان تاکنون حدود ۷۰۰ نفر بلیت سفر با این فضاپیما را خریداری کرده‌اند. قیمت این بلیت ۲۰۰ هزار دلار بود که تا ۲۵۰ هزار دلار نیز افزایش یافت.

یک انفجار گذرای کیهانی دانشمندان را شگفت‌ زده کرد
مشاهده

نقطه‌ی عطف در توسعه

برای شروع Virgin Galaxy تصمیم گرفت به فکر پیدا کردن یک سکوی پرتاب برای این پروژه باشد. در سال ۲۰۰۵ مسئولان نیومکزیکو تجهیزاتی به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار را با نام پایگاه فضایی آمریکا در اختیار آن‌ها قرار دادند؛ این پایگاه نقطه‌ی شروع کار این شرکت بود تا اینکه در سال ۲۰۰۷ بر اثر انفجاری مرگبار در آزمایش‌های روی زمین که به کشته شدن ۳ نفر از کارمندان انجامید پروژه به حالت تعلیق درآمد.

spaceshiptwo-virgin-galactic

پس این حادثه‌ی غم انگیز و در سال ۲۰۰۸ Virgin Galaxy اعلام کرد که پروژه‌ی ساخت این فضاپیما را تحت نام SpaceShipTwo ادامه خواهد داد. سال ۲۰۰۹ از این فضاپیما پرده‌برداری شد و در سال ۲۰۱۰ اولین پرواز آزمایشی موفق خود را انجام داد. ۳ سال بعد در سال ۲۰۱۳ این فضاپیما اولین پرواز با تمام قدرت خود را انجام داد. در این پرواز راکت هیبریدی و تمام ملزومات به بدنه‌ی فضاپیما متصل شده‌ بودند. SpaceShipTwo باید بتواند ۶ مسافر را تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین یعنی جایی که قوس زمین را می‌توان مشاهده کرد بالا برده و به زمین باز گرداند.

مشخصات پرواز SpaceShipTwo

پس از شروع به کار تجاری، این سفینه به این صورت پرواز خواهد کرد. ابتدا ۶ مسافر درون سفینه قرار گرفته و با هواپیمای بارکش WhiteKnightTwo تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری سطح زمین بالا خواهند رفت، سپس سفینه از هواپیمای بارکش جدا شده و به سوی فضا حرکت خواهد کرد. SpaceShipTwo موتورهای خود را فقط به مدت ۷۰ ثانیه روشن خواهد کرد تا به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح دریا برسد. مسافران به مدت ۵ دقیقه بی‌وزنی کامل را تجربه خواهند کرد و از پنجره‌های بزرگ سفینه خواهند توانست زمین و فضا را تماشا کنند. پس از آن سفینه به سمت زمین باز می‌گردد. در بازگشت سفینه وضعیتی به نام حالت پَر به خود می‌گیرد. سکان و بال‌ها ۹۰ درجه به سمت بالا خواهند چرخید تا کنترل و پایداری سفینه را در ورود به اتمسفر افزایش دهند. حالت پَر به حدی کنترل و پایداری سفینه را بالا می‌برد که مانند هواپیما حتی بدون کمک خلبان و فقط با استفاده از کنترل کامپیوتری می‌تواند فرود آید، چیزی که تاکنون در هیچ فضاپیمایی دیده نشده بود.

تغییرات اقلیمی، احتمال بروز موج گرما در اروپا را دو برابر کرده است
مشاهده

spaceshiptwo-whiteknighttwo

در اولین پرواز این فضاپیما، برانسون و چند عضو خانواده‌اش را به گردش فضایی خواهد برد، او با این‌کار مشتریان خود را از امنیت فضاپیمایش مطمئن خواهد کرد.