شاتر: برترین عکس‌های نجوم دنیا در سال ۲۰۱۴

هرسال رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ شگفت‌انگیزترین عکس‌های نجوم سال را انتخاب و به بعضی از آن‌ها جایزه می‌دهد. در این مقاله ۱۲ تصویر فوق‌العاده زیبا از فضا و نجوم را که موفق به دریافت جایزه شده‌اند مشاهده خواهید کرد و با کلیک بر روی هرکدام می‌توانید آن‌ها را در سایز اصلی دریافت کنید. با بازدید ایده همراه باشید.

برنده‌ی نهایی: شفق قطبی در تالاب یخ زده اثر جیمز وودنت

aurora-glacier-woodend

جیمز وودند انگلیسی با این عکس فوق‌العاده زیبا از شفق قطبی که در پارک ملی Vatnajökull ایسلند گرفته شده است موفق به کسب جایزه‌ی بهترین عکس نجوم در سال ۲۰۱۴ شده است. این اولین بار است که تصویری از شفق قطبی توانسته چنین افتخاری را کسب کند.

از آسمان و زمین: پیاده روی در مزرعه‌ی ستاره‌گان اثر مت جیمز

wind-farm-star-trails-james

مت جیمز استرالیایی این عکس را با استفاده از تکنیک‌های عکاسی در مزرعه‌ای در ساحل دریاچه‌ی جورج نزدیک بانگندور استرالیا انداخته است.

از اعماق فضا: سحابی سر اسب اثر بیل اسنایدر

horsehead-nebula-snyder

بیل اسنایدر از ایالات متحده این تصویر را از پیچ و تاب سحابی سر اسب (IC 434) ثبت کرده‌ است. در این تصویر نه تنها سر اسب بلکه گاز و غبار پایه‌ی آن نیز به زیبایی تصویر شده است.

فراتر از فضا: سحابی چشم خدا اثر دیوید فیتز-هنری

helix-nebula-fitz-henry

دیوید فیتز-هنری استرالیایی این تصویر فوق‌العاده را از سحابی هلیکس یا چشم خدا (NGC 7293) که شبیه به یک چشم عظیم‌الجثه است ثبت کرده‌ است. این سحابی ۷۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد که یکی از نزدیکترین سحابی‌های سیاره‌ای به ما است.

پایان ۷ دقیقه هراس‌انگیز: اینسایت با موفقیت روی مریخ فرود آمد
مشاهده

منظومه‌ی شمسی ما: موج‌های کوچک در برکه‌ای آتشین اثر الکساندرا هارت

ripples-pond-sun-alexandra-hart

الکساندرا هارت انگلیسی این تصویر را از فعالیت‌های سطح خورشید ثبت کرده است. هرکدام از این نقاط تاریک چندین برابر زمین وسعت دارند.

همسایگان زمین: بهترینِ دهانه‌ها اثر جورج تارسودیس

best-craters-tarsoudis

جرج تارسودیس از یونان این عکس زیبا را از دهانه‌ی تایکو در ماه انداخته است. قطر این گودال بیش از ۸۶ کیلومتر است.

عکاس جوان سال: سحابی کله‌ی اسب از شیشیر و شاشانک ژولاکیا

horsehead-nebula-dholakia-2

شیشیرو شاشانک ژولاکیا از ایالات متحده این تصویر را از سحابی آشنای سر اسب انداخته‌اند. غبار قرمز رنگ در پشت سر اسب نمایی بی‌همتا به تصویر داده است.

کاندیدای بهترین عکاس جوان سال: کریسمس در پشت کوه‌های Vypress از امِت اسپارلینگ

new-year-cypress-mountain

امِت اسپارلینگ از کانادا این تصویر را در سال ۲۰۱۳ ثبت کرده، اما ۲۰۱۴ آن را منتشر کرده است. همانطور که می‌بینید ستاره‌ها به زیبایی به سطح زمین می بارند و انعکاس نور در سطح دریاچه منظره‌ی بدیعی را به وجود آورده است.

جایزه‌ی ویژه‌ی مردم و فضا: خورشید گرفتگی اثر یوگن کامنیو

hybrid-solar-eclipse-kamenew

خورشید گرفتگی نادری در پاییز سال گذشته رخ داد که طی آن ماه مانند یک دیس سیاه جلوی خورشید را گرفت، اما نتوانست کاملا سطح آن را بپوشاند. یوگن کامینیوی آلمانی این عکس را در کنیا ثبت کرد و آن را به برنامه‌ریز و راهنمای سفرش که قبل از دیدن این خورشید گرفتگی فوت کرد تقدیم کرد.

فضا و انسان: روح‌های گمشده اثر جولی فلتچر

lost-souls-fletcher

جولی فلتچر استرالیایی این تصویر خاطره انگیز را از انسان در زیر روشنایی زهره ثبت کرده است. موج‌های کوچک دریاچه‌ی موقتی کانی‌تاندا تصاویر انسان را در خود منعکس کرده است در حالی که نور ستارگان روشنایی کاذبی را در دوردست تشکیل داده است.

محققان نجوم دورترین کهکشان را شناسایی کردند
مشاهده

برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی سِر پاتریک مور: پله‌های ساحلی اثر کریس مورفی

glendhu-stairways-murphy

کریس مورفی نیوزیلندی این عکس را در صخره‌ای در منطقه‌ی Wairarapa نیوزیلند در پیش‌زمینه‌ای از ابرهای راه شیری ثبت کرده‌ است.

تصویر سال از چشم رباتیک: NGC 3718 اثر مارک هانسون

ngc-3718-hanson

مارک هانسون آمریکایی این تصویر را از کهکشان NGC 3718 در ریانچ هیدالگوی نیومکزیکو گرفته است. این کهکشان در صورت فلکی دب اکبر نهفته است و به عنوان یک کهکشان مارپیچی میله‌ای عجیب شناخته می‌شود.