۱۰ سیاره‌ای که می‌توانند خانه‌ی فرازمینی‌ها باشد

در بهار امسال لیستی از ۲۱ سیاره فراتر از منظومه‌ی شمسی منتشر شد که بالاترین شانس را برای شکل گیری حیات دارند. وجود همه‌ی این سیارات تایید نشد و اطلاعات دریافتی از برخی برای تایید کافی نبود، از این میان ۱۰ سیاره باقی می‌ماند که امکان وجود حیات در آن‌ها بیشتر از بقیه است. با بازدید ایده همراه باشید تا با خانه‌ی احتمالی فرازمینی‌ها آشنا شویم.

10. Tau Ceti f

exoplanet-tau-ceti-f-phl

Tau Ceti f سیاره‌ایست شبیه زمین فقط در ابعاد بزرگتر. بر خلاف خواهرش یعنی Tau Ceti e این سیاره در مدار قابل سکونت ستاره‌اش یعنی Tau Ceti قرار گرفته است. اندازه‌ی این سیاره حداقل ۶.۵ برابر زمین است و به دلیل وجود اتمسفری که می‌تواند گرما را در خود ذخیره کند مکانی مناسب برای حظور بیگانه‌ها است.

9. Gliese 581d

gliese581d-02

حداقل چند مطالعه نشان داده‌اند که Gliese 581d احتمالا دارای اتمسفری ضخیم از دی اکسید کربن است. سیاره‌ای ۷ برابر بزرگ‌تر از زمین که در مدار کوتوله‌ای سرخ می‌چرخد، فقط در فاصله‌ی ۲۰ سال نوری از خورشید این سیاره و خواهرش یعنی Gliese 581g می‌توانند زمینی برای بیگانگان باشد.

8. Gliese 163c

alien-planet-gliese163c-phl

اندازه‌ی این سیاره دانسمندان را در مورد ماهیت آن دچار تردید کرده است. کره‌ای ۷ برابر بزرگتر از زمین که می‌تواند سرزمینی کوهستانی باشد یا غول گازی کوتوله. Gliese 163c هر ۲۶ روز یک بار دور ستاره‌ی کم نور خود می‌چرخد. این سیاره در صورت فلکی ماهی زرین در میان ابر بزرگ ماژلانی که ۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد قرار گرفته است.

وجود مواد حیاتی روی ستاره‌های کوتوله
مشاهده

7. Tau Ceti e

exoplanet-tau-ceti-e-phl

این سیاره در سال ۲۰۱۲ و در فاصله‌ای حدود ۱۱.۹ سال نوری از زمین کشف شد. این سیاره‌ی شبه زمین حداقل ۴.۳ برابر زمین حجم دارد. با توجه به جوی که این سیاره دارد احتمالا سرزمینی گرم است که می‌تواند پذیرای انواع ساده‌ای از حیات باشد، یا جهنمی سوزان است شبیه سیاره‌ی زهره در منظومه‌ی شمسی.

6. HD 85512b

super-earth-hd-85512-alien-planet-2

در سال ۲۰۱۱ HD 85512b همراه با ۵۰ سیاره‌ی دیگر طی پروژه‌ی جستجوی سرعت شعاعی با دقت بالا یا HARPSدر شیلی کشف شد. این سیاره ۳.۶ برابر بزرگتر از زمین است و ۳۵ سال نوری از خورشید فاصله دارد، HD 85512b در صورت فلکی بادبان (دریانورد) قرار گرفته است. دانشمندان امیدوارند روزی وجود آب را در سطح آن اثبات کنند.

5. HD 40307g

super-earth-alien-planet

سیاره‌ی HD 40307g در مدار سبز ستاره‌ی خود یعنی جایی که امکان تشکیل حیات وجود دارد قرار گرفته است. در فاصله‌ی ۴۲ سال نوری از زمین در صورت فلکی Pictor این سیاره در مکانی قرار دارد که انتظار داریم در آینده تلسکوپ‌هایمان بتوانند سطح آن را ببینند. این سیاره‌ی غول پیکر در مداری به فاصله‌ی ۹۰ میلیون کیلومتر از خورشیدش می‌چرخد که حدود نصف فاصله‌‌ی زمین تا خورشید یعنی ۱۵۰ میلییون کیلومتر است.

4. Kepler-22b

kepler22b-artwork

با این که Kepler-22b از زمین بزرگتر است اما به دور ستاره‌ای می‌چرخد که از نظر اندازه و شدت گرما بسیار شبیه به خورشید ما است. Kepler-22b حدود ۲.۴ برابر زمین حجم دارد و انتظار می‌رود اثر گلخانه‌ای آب و هوایی شبیه به زمین را در آن به وجود آورده باشد. احتمالا دمای سطح این سیاره ۲۲ درجه‌ی سانتیگراد است. این سیاره در صورت فلکی ماکیان در فاصله‌ی ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

چین اولین کامپیوتر اگزااسکیل دنیا را می‌سازد
مشاهده

3. Gliese 667Cc

alien-planet-GJ667Cc-habitable-zone

در مکانی نزدیک به ما در فاصله‌ی ۲۲ سال نوری از زمین در صورت فلکی عقرب سیاره‌‌ی Gliese 667Cc قرار گرفته است. این سیاره حداقل ۴.۵ برابر از زمین بزرگتر است ولی فقط هر ۲۸ روز ۱ بار به دور ستاره‌اش می‌گردد. ستاره‌ی والد این سیاره یعنی GJ 667C یکی از ۳ ستاره‌ی کوتوله‌ی کلاس M است که حدود ۳/۱ خورشید جرم دارند.

2. Gliese 581g

earth-like-planet-100929-02

کشف این سیاره با جنجال زیادی همراه بود. با این که در سال ۲۰۱۰ کشف شد اما در سر راه تایید آن مشکلات زیادی قرار گرفته است. دانشگاه پورتوریکو Gliese 581g را محتمل‌ترین ستاره برای وجود حیات فرازمینی می‌داند.این سیاره در فاصله‌ی ۲۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است و حجمی ۳ برابر زمین دارد. این سیاره هر ۳۰ روز زمینی به دور ستاره‌اش در صورت فلکی میزان می‌چرخد.

1. Kepler-186f

kepler-186f-perspective

اما مناسب ترین سیاره برای فرازمین‌ها Kepler-186f است. این سیاره شبیه‌ترین سیاره به زمین است و در مدار قابل سکونت به دور ستاره‌اش می‌چرخد. Kepler-186f یا زمین بیگانه‌ها ۴۹۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، سطح آن پوشیده از صخره و کوهستانی است وفقط ۱۰ درصد از زمین ما بزرگتر است.