صفحات خورشیدی کاملا شفاف جایگزین پنجره‌ها و نمایشگرها خواهند شد

پژوهشگران در دانشگاه میشیگان موفق به ساخت صفحات خورشیدی شفافی شدند که می‌توان آن‌ها را جایگزین شیشه‌های معمولی پنجره‌ها کرد. این صفحات خورشیدی بسیار شفاف نه تنها می‌توانند پنجره‌ها را به ابزارهای کاربردی جهت تولید انرژی از خورشید تبدیل کنند بلکه می‌توان از آن‌ها در تولید انرژی از طریق نمایشگرهای ابزارهای هوشمند امروزی همچون تلفن همراه یا تبلت‌ها و یا شیشه‌های خودرو‌ها بهره برد.

تا کنون آزمایش‌های زیادی بر روی صفحات خورشیدی شفاف صورت گرفته است که نتایج چندان موفقیت آمیزی را به همراه نداشته‌اند، به خصوص که بازدهی انرژی بالایی را نیز در انرژی خروجی نهایی نخواهند داشت. یکی از مشکلات اصلی در این زمینه عدم شفافیت کافی این شیشه‌ها یا رنگی بودن آن‌ها است. البته امروزه دیگر افراد زیادی طرفدار شیشه‌های رنگی نیستند، البته هنوز در برخی اماکن خاص شیشه‌های رنگی کاربردهای خاص خود را دارند.

همانطور که حتما تا کنون حدس زده اید این صفحات خورشیدی جدید برای دستیابی به حداکثر شفافیت به جای جذب بخش مریی نور از بخش‌های نامریی نور خورشید جهت تولید انرژی استفاده می‌کنند تا ضمن شفافیت بالا کاملا بی رنگ به نظر آیند. در حقیقت این کار با مولکول‌هایی انجام می‌شود که با هدایت نور به قسمت لبه‌های شیشه آن را به سلول‌های فتوولتاییک خورشیدی می‌رسانند تا انرژی الکتریکی نیز از طریق آن‌ها تولید شود.

به گفته‌ی سازندگان این صفحات خورشیدی می‌توان این مواد را به گونه‌ای تغییر داد که تنها از بخش فرابنفش و نزدیک فروسرخ نور خورشید بهره ببرند تا آن را به امواج فروسرخ تبدیل کرده و آن را به صفحات فتوولتاییک برسانند. در حقیقت از آن جایی که این مواد در طیف مریی جذب یا انتشاری ندارند می‌توان آن‌ها را تقریبا نامریی برای چشم انسان دانست. به گفته‌ی این تیم اگرجچه این محصول در حال حاضر مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی خود را پشت سر می‌گذارد اما می‌توان انتظار داشت که این محصول در آینده به راحتی مراحل تولید انبوه و صنعتی خود را پشت سر گذاشته و با قیمتی مناسب وارد بازار شود.

سقوط شهاب سنگ در آمریکای شمالی
مشاهده

می توان امیدوار بود با استفاده از این صفحات خورشیدی می‌توان با روشی بسیار کم دردسر و به صورتی که هیچ تداخلی در نمای ظاهری دنیای اطرافمان پیش نیاید از انرژی رایگان، پاک و البته تجدیدپذیر خورشیدی بهره برد. می‌توان از این صفحات در نمای ساختمان‌های بلند که بیشتر از جنس شیشه هستند بهره برد یا آن‌ها را در ابزارهای هوشمند همچون کتابخوان‌ها یا تبلت‌ها وارد کردتا عطش روزافزون این ابزارها به انرژی قدری کاهش یابد.

این تیم هم اکنون در ابتدای راه افزایش بازدهی این صفحات قرار دارند و هرچند بازدهی این صفحات هم اکنون چندان بالا نیست و حدود 1 درصد است، این تیم هدفگذاری 5 درصد را برای بازدهی این ابزار‌ها در نظر گرفته است که در قیاس با صفحات رنگی امروزی که در بهترین حالت 7 درصد بازدهی دارند به نظر مناسب می‌آید.

مشروح این پژوهش را در نشریه‌ی Advanced Optical Materials بخوانید.