Space X چه سرمایه‌ای را در اختیار دارد

Space Exploration Technologies یا فن‌آوری اکتشافات فضایی نام استارت آپ جاه طلبانه‌ای است که توسط آقای Elon Musk مشهور برای بردن انسان به مریخ پایه گذاری شد. امروزه SpaceX پیشگام در توسعه سفرهای فضایی به حساب می‌آید.

با فراگیر شدن نام SpaceX به عنوان پیشگام در توسعه‌ی تکنولوژی فضایی همچنین پیشرفت‌های این شرکت در ساخت فضاپیمای اختصاصی و محول شدن قراردادهای مهم تجاری و دولتی به آن‌ها، ارزش این شرکت بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. آخرین تزریق سرمایه به این شرکت چیزی حدود ۲۰۰ میلیون دلار شامل سرمایه گذاری‌های ثانویه‌ی بزرگ بوده است.

پا گرفتن شرکت‌های تجاری نوپا که خواستار رقابت در زمینه‌ی سفرهای فضایی هستند یکی از تهدیدات بالقوه پیش روی SpaceX به حساب می‌آید. در میان سرمایه گذاران این شرکت نام شرکت‌های بزرگی از ایالات متحده مانند DFJ و BlumbergCapital در کنار سرمایه‌گذاران بین‌المللی به چشم می‌خورد. SpaceX از سال ۲۰۰۲ شروع به فعالیت کرده و تاکنون نامش در ۱۳۷ مشارکت به ثبت رسیده است. به گزارش CrunchBase این شرکت فقط در سپتامبر سال ۲۰۱۲ ، ۲۴۵.۵ میلیون دلار از حمایت‌های اختصاصی به دست آورده است. در ۱۰ سال ابتدای فعالیت، آن‌ها ۴ میلیارد دلار بابت قراردادهای مختلف به دست آورده اند. در یکی از این قراردادها برای انجام کمتر از ۴۰ ماموریت تا سال ۲۰۱۸ مبلغی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار از ناسا دریافت کرده‌اند.

falcon9SpaceX Falcon 9

شرکت‌های ماهواره‌ای که به خدمات پرتاب موشک برای قرار دادن ماهواره در مدار نیاز دارند از جمله مهم‌ترین مشتریان SpaceX محسوب می‌شوند. ماهواره‌هایی که قرار است در مدارهای پایینی زمین قرار گیرند توسط پرتاب‌گر Falcon با هزینه‌ای کمتر از ۶۰ میلیون دلار پرتاب می‌شوند. در حال حاظر SpaceX به دنبال یافتن راهکار بهینه‌تری برای این پرتاب‌ها است. ساخت راکت‌هایی با تکنولوژی بازگشت به زمین پس از انجام ماموریت برای استفاده‌ی مجدد یکی از این راهکارهاست. اگر این پروژه با موفقیت به انجام رسد هزینه‌ی هر پرتاب به چیزی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار تقلیل خواهد یافت.

اسپیس ایکس باز هم در فرود موشک روی سکوی شناور شکست خورد
مشاهده

علاوه بر موارد گفته شده SpaceX هنوز برنامه‌ی جاه طلبانه‌ای اولیه‌ی خود یعنی بردن انسان به مریخ را با جدیت دنبال می‌کند. ساخت فضاپیمایی که قابلیت حمل انسان در سفرهای بلند مدت فضایی را داشته باشد بزرگترین چالش پیش روی این پروژه است. Dragon سفینه سرنشین دار این شرکت تا ۳ سال دیگر توسط راکت Falcon Heavy به فضا پرتاب خواهد شد. این قدمی بزرگ برای این شرکت و آغاز دوره‌ی جدیدی از اکتشافات فضایی در دنیا خواهد بود.