SpaceX تصمیم دارد ۱۰ سال زودتر از ناسا انسان‌ها را به سیاره مریخ ببرد

چند وقت پیش ایلان ماسک در مصاحبه‌ای با CNBC از گره خوردن آینده بشریت با توانایی رفتن از این سیاره صحبت کرد و گفت که امیدوار است اولین انسان 10 تا 12 سال دیگر با کمک راکت‌های SpaceX و فضا‌پیما‌ها پا بر مریخ بگذارد. صحبت‌های جدید ایلان ماسک در راستای همان اظهار نظر‌هایی است که درباره مستعمره کردن سیاره مریخ در دهه 2020 میلادی گفته بود. در ادامه با بازدید ایده همراه باشید تا بیشتر درباره SpaceX و زمان احتمالی رفتن انسان به سیاره سرخ  صحبت کنیم.

 ناسا اخیرا گفته بود که تلاش دارد انسان را تا سال 2035 بر روی مریخ بگذارد، البته این را هم گفته بود که این هدف در صورتی محقق خواهد شد که بودجه لازم تامین شود و بتواند ماموریت‌هایی مهمی را پیش از آن انجام دهد. ماسک البته گفته که به زودی شرکت تحت اختیار او یعنی SpaceX به بازار سهام وارد می‌شود، که احتمالا بتواند خیال خود را از مساله مالی راحت کند و منابع مورد نیاز را تامین کند.

ماسک رویا پرداز، مدیر عامل شرکت فضایی SpaceX و شرکت خودروسازی Tesla مدت زیادی است که دوست دارد به مریخ برود و انسان‌ها را به سیاره سرخ مسلط کند. بگذارید به اوایل سال 2012 برگردیم، زمانی که ماسک گفت در حال کار برای پیدا کردن راهی است که انسان‌ها را به صورت رفت و برگشت و با هزینه 500,000 دلار به مریخ ببرد. با اینکه چند وقتی است ماسک صحبتی در این موارد نکرده، اما به تازگی در مصاحبه خود با CNBC زمان تخمینی برای این عملیات را 10 تا 12 سال دیگر یعنی سال 2026 برآورد کرده است. برای سفر به مریخ احتمالا SpaceX از Falcon Heavy که به دو راکت تقویت‌کننده بزرگ متصل است و همچنین از سفینه فضایی Dragon که اخیرا آن را معرفی کرده استفاده خواهد کرد. ماموریت سفر به مریخ ناسا قرار است با کمک سفینه فضایی Orion (تقریبا برای آزمایش آماده شده است) و سیستم راه‌انداز جدید فضایی (انتظار نمی‌رود تا چند سال دیگر آماده شود) این شرکت انجام شود.

چین درصدد پرتاب نخستین فضاپیما به سمت پنهان ماه است
مشاهده

Art of SLS launch-224x300راستش را بخواهید سفر انسان به سیاره مریخ آنقدر‌ها هم عملیات سختی نیست. بله درست است سفری بسیار طولانی پیش رو است (حدودا 200 روز) و خطر در معرض اشعه‌های مختلف قرار گرفتن نیز وجود دارد، اما رفتن به سیاره سرخ در برابر الف) فرود بر مریخ، ب) نجات و زنده ماندن در مریخ ، ج) برگشتن به زمین، مشکلی بسیار کوچک به نظر می‌رسد. ناسا تجربه بسیار بیشتری نسبت به SpaceX دارد چون شرکت ایلان ماسک تا به حال بر روی ماه فرود نیامده و فاقد تجربه‌ ناسا از سفر به ماه است. همچنین SpaceX اطلاعات بسیار کمی را درباره برنامه‌ریزی‌های خود و چگونگی و زمان انجام این عملیات منتشر کرده است. درست است که سفینه Dragon این شرکت آینده سفر فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد بود، اما باز هم سفینه‌های این شرکت امکانات فرود بر سیاره‌ ماه را ندارند. البته نمی‌توان گفت که ایلان ماسک قصد دارد با این سفینه‌ها به مریخ برود و قطعا تحقیق و توسعه بسیار بیشتری را در آینده انجام خواهد داد و آزمایش‌های مختلفی را پشت سر خواهد گذاشت، اما گذاشتن هدفی کوتاه مدت به اندازه 10 یا 12 سال برای رفتن به مریخ کمی بلند پروازی به نظر می‌رسد.

احتمال بسیار قوی که مطرح است، شروع شدن یک مسابقه فضایی برای رسیدن به مریخ است تا اینکه SpaceX بتواند فضانوردان را در دهه 2020 به دور محور مریخ به پرواز درآورد و نه اینکه بر روی سیاره بنشیند و انسان‌ها را بر سطح مریخ بگذارد. نکته‌ جالب موضوع این است که یک شرکت تجاری که توسط ایلان ماسک رهبری می‌شود قصد دارد در مسابقه با ناسا 10 سال زودتر رویای انسان‌ها را تحقق بخشد، هر چند شک و تردید‌های فراوانی درباره این موضوع وجود دارد.

تماشا کنید: راهکار جدیدی برای مدل سازی دقایقی پس از وقوع بیگ بنگ
مشاهده

ایلان ماسک در مصاحبه با CNBC می‌گوید:

من امیدوارم اولین انسان تا 10 یا 12 سال دیگر به مریخ فرستاده شود. اما موضوعی که در دراز مدت حائز اهمیت است، ساخت یک شهر خود کفا در مریخ است که انسان بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

زمانی که از ماسک پرسیده شد چه زمانی شرکت‌ش را به بازار سهام می‌برد گفت:

ما نیاز داریم به شرایطی ثابت و قابل پیش‌بینی برسیم، ممکن است زمانی که توانستیم وسیله رفتن به مریخ را آماده کنیم یا اینکه چند بار با آن پرواز انجام دادیم. پس من فکر می‌کنم در این زمان بردن SpaceX به بازار سهام منطقی خواهد بود.

از او درباره شیوه رقابت سفینه فضایی جدید این شرکت یعنی Dragon V2 با ناسا و همچنین قرارد‌اد‌های دولتی این شرکت نیز سوال شد که در پاسخ گفت:

احتمال اینکه در قرارداد‌های خدمه‌های تجاری برنده نباشیم، وجود دارد اما ما بهترین تلاش خود را می‌کنیم تا راه خود را ادامه دهیم، آن هم با پول خودمان.