آغاز مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی از 20 تیرماه با حضور تیم هاوین از ایران

همزمان با واپسین روزهای برگزاری جام‌جهانی فوتبال برزیل، از 20 تیرماه یعنی فردا، مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در کشور آمریکا برگزار خواهد شد که تیم هاوین از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یکی از 19 تیمی است که در این رقابت‌ها حاضر شده است.

تیم توسعه‌دهنده‌ی این خودرو انواع تست‌ها و آزمایش‌های فنی لازم را در ایران و با طی مسیری در جاده‌های شمالی کشور انجام داده‌اند تا خودروی خود را برای طی مسیری 2,700 کیلومتری بین آستین تگزاس تا میناپلیس مینسوتا طی کند.

هرچند موتور و پنل‌های خورشیدی مورد استفاده در این خودرو، ساخت خود این تیم نیست، اما اعضای تیم سیستم Maximum Power Point Tracking را با بهره‌گیری از معکوس‌کننده و شارژرهای باتری ایجاد کرده است که سعی در استفاده از بیشینه‌ی انرژی تولید شده در سلول‌های باتری‌های خورشیدی دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط یکی از اعضای این تیم، این خودرو برای استفاده‌ی بهینه از انرژی جذب شده توسط سلول‌های خورشیدی با توجه به مسیری که طی خواهد کرد، بهبود می‌یابد.

فرخنده‌ نظیری، تنها عضو خانم این گروه در این مورد چنین گفته است:

ما ابتدا محیطی را که رقابت‌ها در آن انجام خواهد شد شبیه‌سازی کردیم. سپس درصدد محاسبه‌ی زاویه‌ی تابش خورشید در طول هشت روز برگزاری مسابقات برآمدیم.

هاوین ۲ یک خودروی خورشیدی با وزنی 220 کیلوگرمی است که ابعاد آن 4.5، 1.8 , 1.1 متر برای طول، عرض و ارتفاع است. ارتفاع مورد نظر با محاسبه‌ی کاکپیت در نظر گرفته شده است. سلول‌های خورشیدی مساحتی 6 متر مربعی از سطح خودرو را به خود اختصاص داده است. باتری‌های لیتیوم-یونی این خودرو قادرند تا انرژی مورد نیاز برای حرکت در سرعت 90 تا 150 کیلومتر بر ساعت را برای بیش از 4 ساعت تامین نماید.

پیشرانه‌ی یونی ناسا رکوردشکنی کرد؛ قدمی دیگر برای سفر به مریخ
مشاهده

HavinInt

یقیناً استفاده از انرژی‌های پاک می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش آلودگی هوا مخصوصاً در کلان شهرها داشته باشد. بخشی از کشور عزیزمان ایران، همیشه در معرض تابش آفتاب قرار دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بخش و استفاده از دانش بومی متخصصان، وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و علاوه بر پیشگیری از آلودگی بیشتر، منجر به صرفه‌جویی ارزی در کنار پیشرفت دانش داخلی شد.

مسابقات خودروهای خورشیدی آمریکا از سال 1990 با حمایت کمپانی جنرال‌موتورز در جهت بالا بردن توان مهندسی در زمینه ی تولید خودروهای خورشیدی هر دو سال یکبار در دو مرحله‌ی FSGP و ASC برگزار می‌گردد. شرکت‌کنندگان در مرحله‌ی اول در صورت کسب حد نصاب امتیازات قادر به شرکت در مرحله‌ی دوم خواهند بود.

شاید حضور تیم‌هایی از دانشگاه‌های طراز اول جهان در زمینه‌ی فناوری‌های نوین همچون دانشگاه MIT، استنفورد و برکلی نشان از اهمیت این مسابقات داشته باشد. در پایان برای تیم هاوین آرزوی موفقیت می‌کنیم.