نقاط نانو جدید، راهکاری برای تولید سلول‌های خورشیدی باکیفیت و ارزان‌تر

نقطه‌های کوانتومی کلوییدی، نوع جدیدی از نانو ذرات جامد‌ند که راه را برای ساخت سلول‌های خورشیدی سبک‌تر و منعطف با قیمتی کمتر هموار کرده‌اند.

یک نقطه‌ی کوانتومی، نانو- کریستالی ساخته شده از مواد نیمه هادی است که به قدری کوچک است که می‌توان آن را در حوزه‌ی قوانین مکانیک کوانتومی مورد بررسی قرار داد. از جمله کاربرد آن باید به صنایع تولید حسگر، تابشگر لیزر مادون قرمز، کنترل از راه دور، لامپ‌های LED و حتی ساخت ماهواره اشاره کرد.

با استفاده از مواد اولیه جدید در ساخت این نقطه‌ها، کارایی آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است و می‌تواند نور خورشید را به میزان بیشتری جذب و ذخیره کند. تیمی از دانشگاه تورنتو درباره حل یک مشکل و رسیدن به محصول فعلی می‌گوید:

در سلول‌های خورشیدی قدیمی، هنگام جذب نور و در مجاورت اکسیژن و هوا، به علت اثر برخورد و انرژی آزاد شده، تعدادی از الکترون‌های ناحیه نیمه‌رسانا از دست می‌رفتند. ما با استفاده از مواد کوانتومی جدید توانستیم این مشکل را حل کنیم. به علاوه اکنون می‌توانیم از این نانو- ذرات جدید در ساخت محصولات دیگری نیز استفاده کنیم.

آن‌ها می‌گویند این نقطه‌ها را می‌توان با جوهر و رنگ مخلوط کرد و سقف خانه‌ها، شیروانی یا هر سطحی دیگری را رنگ آمیزی کرد. این یعنی استفاده از میلیاردها ژول انرژی پاک خورشیدی بدون زحمت و البته بسیار ارزان.
یک ایده‌ی جالب دیگر استفاده از نانو- ذرات در کرم‌های ضد آفتاب است.

کشف دارویی طبیعی برای کند کردن روند پیری
مشاهده