چگونه فضانوردان در ایستگاه فضایی جام‌جهانی فوتبال را دنبال می‌کنند؟

از زمان آغاز جام‌جهانی فوتبال در برزیل، برنامه‌ی شامگاهی بسیاری از علاقمندان به فوتبال مشخص است؛ استقرار در مقابل تلویزیون و تعقیب مسابقات فوتبال. اما وضعیت در بالای جو و در ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه است؟ آیا فضانوردان نیز در ساعت برگزاری مسابقات جلوی تلویزیون لم داده و مسابقات را به‌نظاره می‌نشینند؟

 هرچند در ایستگاه فضایی بین‌الملل نمی‌توان به هیچ یک از زیرساخت‌های مربوط به پخش تلویزیونی دست یافت، اما ناسا با استفاده از زیرساخت ارتباطی خود امکان انتقال برنامه‌های زنده‌ی تلویزیونی از قبیل پخش مسابقات فوتبال را به فاصله‌ی 322 کیلومتری زمین فراهم کرده تا شش فضانورد این ایستگاه قادر به تماشای بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال باشند.

ناسا از طریق یک ارتباط Ku قادر است تا موارد مورد نیاز فضانوردان را از طریق این لینک ارتباطی در کنار سایر مصارف کاری ارسال کند. یقیناً فضانوردان قادر نیستند تا در هر زمانی که بخواهند به تماشای بازی‌ها بنشینند، چراکه کنترل این لینک ارتباطی در اختیار ایستگاه فضایی واقع در هیوستون است.

استفانی‌شیرهولز، مدیر ناسا در واشنگتن در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

فضانوردان پیش از زمان مورد نظر برنامه‌های دلخواه خود را به ایستگاه زمین اطلاع می‌دهند و کارشناسان ایستگاه زمینی با آماده سازی خواسته‌های فضانوردان، در زمان مشخص شده لینک مورد نظر را فعال کرده و در نتیجه فضانوردان می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را تماشا کنند. ایستگاه زمینی جانسون خواسته‌های فضانوردان را از طریق تلویزیون‌های کابلی دریافت کرده و در اختیار فضانوردان در ایستگاه فضایی قرار می‌دهند.

در طول گردش 90 دقیقه‌ای ایستگاه فضایی به دور زمین، این ایستگاه قادر است تا برای 80 دقیقه ارتباط خود را با ایستگاه فضایی حفظ کند. برای مثال می‌توان به دیدار نهایی جام‌جهانی اشاره کرد که در زمان فراغت از کار فضانوردان انجام خواهد شد و از این‌رو قادر خواهند بود تا این بازی را به نظاره بنشینند.

مسابقه سه میلیاردر برای رسیدن به فضا؛ کدام یک برنده خواهد شد؟
مشاهده