HD 162826؛ ستاره دوقلوی خورشید که 110 سال نوری از ما فاصله دارد

محققان دانشگاه تگزاس در آستن (Austin) موفق شدند جدیدترین دوقلوی خورشید را کشف کنند. این بررسی که به رهبری ایوان رامیرز (Ivan Ramirez) صورت گرفت، به کشف یکی دیگر از دوقلوهای خورشید منجر شد که اصطلاحاً “برادر گمشده” نامیده می‌شود. به نظر می‌رسد این برادر دوقلو و خورشید، هر دو از یک ابر فضایی مشترک منشأ گرفته‌اند.

این یافته جدید، یکی از کشفیات مهیج به شمار آمده و از جنبه‌های متعددی مهم است. طبق نظر رامیرز، این یافته این شانس را در اختیار ما قرار می‌دهد که به درک عمیق‌تری از منظومه شمسی دست یابیم و در عین حال بشر را در مسیر کشف ارتباط ستارگان و حیات راهنمایی خواهد کرد. در این مسیر دو قلوهای خورشید کاندیداهای مناسبی هستند که در تحقیقات مرتبط با ماورای عالم خاکی، قطعاً راه‌گشا خواهند بود. این کشف همچنین می‌تواند درک ما از منظومه شمسی را تا حدودی افزایش دهد.

این ستاره دوقلو که 15 درصد از خورشید ما بزرگ‌تر است، در صورت فلکی هرکول واقع شده که 110 سال نوری از ما فاصله دارد. در اصل این ستاره در نزدیکی ستاره “کرکس نشسته” (Vega) در صورت فلکی “بربط” (Lyra) قرار گرفته است. این ستاره که هم اکنون به صورت افتخاری HD 162826 نامیده شده، توسط چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست؛ اما همگان می‌توانند آن را با کمک دوربین‌های دو چشمی معمولی و یا یک تلسکوپ قدرتمندتر مشاهده کنند.

به نظر می‌رسد این ستاره برای بیش از پانزده سال تحت مراقبت و رصد قرار داشته؛ اما به تازگی مشخص شده که دوقلوی خورشید است. در مجموع، این پروژه به تیم تحقیقاتی کمک کرد تا نقشه دقیق‌تری برای شناسایی دیگر دوقلوهای خورشید طرح‌ریزی کنند؛ همچنین اطلاعات بدست آمده در طی این تحقیقات، در نهایت به مدل‌سازی نحوه شکل‌گیری خورشید کمک شایانی خواهد کرد.

اساسی‌ترین سوال درباره آغاز جهان هستی: دنیا قبل از انفجار بزرگ چگونه بود؟
مشاهده

ستاره HD 162826 از همان ابر فضایی و خوشه ستاره‌ای منشأ گرفته که خورشید ما از آن شکل گرفته است. این گونه که از شواهد برمی‌آید خوشه ستاره‌ای که هر دو از آن بوجود آمده‌اند، از نوع آزاد یا کهکشانی (Open Cluster) بوده است. این خوشه باز به ستارگان فرصت می‌دهد با گذشت زمان در گستره وسیعی از فضا پراکنده شوند. قدر ظاهری این ستاره 6.64 بوده و حرارت سطح آن در مقایسه با خورشید تا حدودی بالاتر است. هنوز هیچ سیاره‌ای برای این ستاره مشخص نشده است. از لحاظ ترکیبات و اجزای تشکیل‌دهنده شباهت آن به خورشید کاملاً مشهود است؛ عناصر کمیابی همچون باریوم و تریوم نیز در آن یافت می‌شود. اما از نقطه نظر فاصله‌اش با خورشید، با دیگر دوقلوها تفاوت دارد؛ چرا که در فاصله کمتری قرار گرفته است. به عنوان مثال HIP 102152 دیگر برادر دوقلوی خورشید، 250 سال نوری از ما فاصله داشته و در صورت فلکی جدی (Capricornus) قرار گرفته که البته از خورشید مسن‌تر است.

با این اوصاف و این کشف تازه، رامیرز در جستجوی تکنیکی است که در آینده به یافتن دیگر دوقلوهای خورشید کمک کرده تاسرانجام مشخص شود خورشید چگونه و در کدام قسمت کهکشان راه شیری شکل گرفته است.

رامیرز در این مورد می‌گوید:

ما می‌خواهیم بدانیم کجا متولد شده‌ایم؛ اگر در مشخص نمودن مکان شکل‌گیری خورشید به موفقیت دست یابیم، قادر خواهیم بود وضعیت اولیه منظومه‌ی شمسی را نیز مشخص کرده و درنهایت درک کنیم چرا اینجا هستیم.

(Galactic Cluster: خوشه ستاره‌ای متشکل از چندین هزار ستاره که همگی از یک ابر مولکولی غول آسا منشأ گرفته و همسن هستند. بیش از 1.100 خوشه ستاره‌ای آزاد در کهکشان راه شیری شناسایی شده است)

هوش مصنوعی چگونه در حال تغییر صنعت آموزش است
مشاهده