Inmarsat با پیشنهاد سیستم ردیابی جهانی به شرکت‌های هواپیمایی، درصدد جلوگیری از تکرار پرواز شوم مالزیایی است

پس از ناپدید‌شدن پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی، این موضوع مطرح شد که چگونه ممکن است در عصر طلایی ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک هواپیمای غول پیکر به طور کامل از روی رادار ناپدید شود و هفته‌ها تلاش برای پیدا‌کردن آن نیز بدون نتیجه به پایان برسد. در همین راستا کمپانی ماهواره‌ای اینمارست به دنبال پیدا‌کردن راهی است تا از به وقوع پیوستن چنین حوادث تلخی جلوگیری کند.

در این سیستم پیشنهادی جدید، تمام مسافرین به صورت رایگان می‌توانند از سرویس ردیاب جهانی این کمپانی استفاده کنند. همچنین با استفاده از این سیستم تمامی هواپیماهای مجهز شده به ردیاب جهانی اینمارست، هر 15 دقیقه یکبار اقدام به ارسال اطلاعاتی همچون موقعیت دقیق، سرعت، سرعت عمودی و ارتفاع به ماهواره‌های اینمارست می‌کنند و سپس این اطلاعات به مراجع ذی‌صلاح تحویل داده خواهند شد. پروپزال این پروژه بزرگ توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی که مقر آن در شهر مونترال کانادا است آماده شده است.

پیش از این، شرکت‌های هواپیمایی سراسر جهان از ردیابی محل دقیق هواپیماهای خود به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد خودداری می‌کردند. اما با استفاده از سخت‌افزار جدید پیشنهادی اینمارست، تمامی این شرکت‌ها می‌توانند با هزینه‌ای ناچیز، اقدام به استفاده از این فناوری نمایند.

هزینه‌ی تخمینی استفاده از این پروژه حدود 3 میلیون دلار در سال است که اینمارست از دریافت این مبلغ صرف‌نظر کرده؛ به این امید که شرکت‌های هواپیمایی جهان، بعد از استفاده از این سرویس‌ رایگان به خرید خدمات برتر و بهتر این کمپانی اقدام نمایند.

سامسونگ روی گوشی گلکسی On7 2016 کار می‌کند
مشاهده

جالب است بدانید چنانچه پرواز شماره MH370 خطوط هوایی مالزی به این سخت‌افزار مجهز بود و از سرویس اینمارست استفاده می‌کرد، اطلاعات حرکتی و موقعیت دقیق آن مشخص بود و محل سقوط یا فرود آن کاملاً مشخص می‌شد.

به هر حال این اقدام اینمارست شایسته‌ی تقدیر است؛ چرا که در آینده‌ گروه‌های تجسس و امداد و نجات می‌توانند امیدوار باشند در صورت تکرار چنین حوادث شومی باید در کدام مناطق به دنبال هواپیما بگردند.

هر چند که امیدواریم تمامی پروازها بدون کوچکترین حادثه‌ای به مقصد برسند و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.