ناسا با پروژه‌ی VEGGIE یک قدم به کاشت گیاهان در فضا نزدیک‌تر شد

کاشت سبزیجات و استفاده از آن در فضا به نظر کمی عجیب می‌رسد و شاید شما را یاد فیلم‌های علمی تخیلی مثل Star Trek بیاندازد. ولیکن NASA مدتی است که روی چنین پروژه‌ای کار کرده و حالا با وجود تأخیر پیش آمده، بالاخره به مرحله‌ی کاربرد رسیده است. در ادامه شما را با پروژه‌ی VEGGIE بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید تا ببینیم این بار ناسا چه کار جدیدی کرده است.

فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساکن هستند، از نظر تغذیه با محدودیت‌های مواجه می‌شود. شاید سبزیجات تازه برای این افراد بسیار جالب باشد. ناسا دست به کار شده و قرار است سیستم تولید سبزیجاتی که نام آن را VEGGIE گذاشته، به همراه کپسول Dragon (اژدها) که محصولی از SpaceX است، به فضا بفرستد. احتمالاً از این به بعد کاشت کاهوو در فضا امکان‌پذیر شود.

ساختار محفظه‌ی رشد سبزیجات شبیه چیزی است که در فیلم Star Trek به تصویر کشیده شده بود. از یک بالشت پروازی برای نگهداری گیاهان در شرایطی که جاذبه‌ی صفر است، استفاده شده است. ناسا می‌گوید با استفاده از لامپ‌های LED به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز برای نگهداری سبزیجات استفاده می‌شود.

محفظه‌ی گیاهان قابلیت بزرگ شدن را دارد و تا ابعاد 11.5 اینچ (حدود 30 سانتی‌متر) در 14.5 اینچ (حدود 37 سانتی‌متر) افزایش حجم می‌دهد. لذا طبق گفته‌ی Gioia Massa از دانشمندان متخصص در بار مفید در ناسا، بزرگ‌ترین محفظه‌ی رشد گیاهان در فضا تا به امروز است.

پرو‌ژه‌ی VEGGIE قرار بود اواخر سال گذشته برای پرتاب به فضا آماده شود ولیکن برای لحاظ کردن تمام موارد ایمنی، با تأخیر مواجه شده است. دانشمندان امیدوارد که این محفظه سرانجام به جایی برسد که بتوان گیاهان متنوع‌تری در آن کشت کرد و حتی بتوان برای باغبانی تفریحی و یک قدم فراتر، فراهم کردن غذای کافی برای اشخاصی که در فضا به سر می‌برند، استفاده کرد.

گیاهان می‌بینند، می‌شنوند، بو می‌کشند و پاسخ می‌دهند
مشاهده