دانشمندان موفق به ساخت بازوی رباتیکی شدند که در کمتر از یک چشم‌برهم زدن، حشره در حال پرواز را می‌گیرد

انسان‌ها در گرفتن اشیایی که با سرعت در حال حرکت هستند، بسیار خوب عمل می‌کنند. اگر باور ندارید از یکی از ورزش‌کاران مثل بسکتبالیست‌ها بپرسید. اما روبات‌ها در این باره ضعیف عمل می‌کنند و برای انجام حرکات سریع از پیش‌تعریف نشده، آمادگی ندارند. اما دانشمندان EPFL موفق به طراحی و ساخت بازوی روباتیکی شدند که قادر است اشیاء در حال حرکت را با سرعت بی‌نظیری بگیرد.

دانشمندان با بررسی رفتار انسان‌ها در گرفتن اشیاء، موفق شده‌اند تا روباتی را بسازنند که به وسیله دوربین‌های تعبیه شده در آن، حرکت اشیاء در حال حرکت را تشخیص داده و در کمتر از پنج هزارم ثانیه آن‌ها را می‌گیرد. این زمان کمتر از چشم بر هم زدن انسان است.

این روبات آنقدر دقیق و سریع عمل می‌کند که می‌توان از آن در صنعت‌های مختلف استفاده نمود.

EPFL قصد دارد تا از این روبات در مأموریت‌های فضایی استفاده کند. این روبات قرار است اشیاء در حال حرکت در مدار زمین را پیش از برخورد به ماهواره‌ها بگیرد. اما بدون شک می‌توان از این روبات در زمین نیز استفاده نمود.

پیش‌بینی می‌شود از این روبات برای تولید خودروهای بدون راننده یا حتی کمک به آتش‌نشان‌ها بهره برد. حتی شاید از این روبات برای تمرین با بسکتبالیست‌ها نیز استفاده کرد و شاید روزی انسان‌ها مجبور باشند با تیمی از این روبات‌ها به رقابت بپردازند.

نکاتی جالب درباره تیم مریخ‌نورد Curiosity
مشاهده