بذرهای سفر کرده به فضا با رشد سریع خود محققین ژاپنی را شگفت‌زده کردند

در سال 2008 محققین ژاپنی برای یک آزمایش ساده، 250 بذر درخت گیلاس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاندند. این بذرها حدود 8 ماه در فضا نگهداری شده و سپس به ژاپن بازگشتند. 14 بذر به صورت تصادفی انتخاب و در نقاط مختلفی از کشور ژاپن کاشته شد. بیشتر بذرها هم در آزمایشگاه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. معمولاً چیزی حدود 10 سال زمان لازم است که یک بذر به درختی بزرگ تبدیل شده و شکوفه دهد. اتفاقی افتاده که موجب تعجب دانشمندان شده است. در ادامه‌ی مطلب این موضوع عجیب را بیشتر بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

10 سال زمان برای شکوفه کردن، این پیش‌بینی در مورد 14 بذر کاشته شده صادق نیست. در حال حاضر 6 سال به پایان بازه‌ی 10 ساله زمان باقی مانده و جالب است که 4 مورد همین امسال شکوفه کرده‌اند. دانشمندان از این اتفاق شگفت‌زده شده و به پاسخ‌های احتمالی می‌اندیشند.

Kaori Tomita-Yokotani یکی از محققین دانشگاه Tsukuba است که در این آزمایش شرکت دارد. او در این رابطه به AFP می‌گوید این احتمال وجود دارد که قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی قوی‌تر موجبات تسریع فرآیند شکوفه زدن و رشد کلی را فراهم کرده باشد. وی دلیل احتمالی دیگر را گرده‌افشانی گیاهان عنوان کرده است.

با توجه به اینکه اطلاعات زیادی در مورد دانه‌ها در دست نیست، دانشمندان هنوز پاسخی برای این اتفاق عجیب ندارند. در واقع شروع این آزمون بیشتر برای مطالعه‌ی دانش‌آموزان بوده و جنبه‌ی تحقیقاتی آن چندان جدی نبوده است و اصلاً پیش‌بینی نمی‌شد که چنین نتیجه‌ای داشته باشد. اگر این مطالعه به عنوان یک آزمایش علمی جدی تلقی شده بود و نظارت آزمایشی دقیق بر آن صورت می‌گرفت، شاید حالا وضعیت به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد.

سفر در زمان: مرز بین واقعیات علمی و رویاپردازی کجاست؟
مشاهده

به نظر شما تا چه حد ممکن است چنین اتفاقی تصادفی و در اثر عوامل طبیعی عادی رخ داده باشد؟