برقراری اولین ارتباط از طریق ماهواره‌‌ی PhoneSat 2.4 که توسط نکسوس S هدایت می شود

ناسا در حال تلاش برای ساخت ماهواره‌های ارزان قیمت با بکارگیری از محصولات معمولی مخصوص مصرف کننده است. جدیدترین ماهواره‌ی کوچکی که ناسا آن را با استفاده از سخت‌افزار تلفن‌های اندرویدی ساخته، اولین ارتباط خود را از مدار زمین برقرار کرده است که نشان از سلامت همه‌ی اجزای آن دارد.

قلب تپنده این ماهواره‌ی یک کیلوگرمی، تلفن‌‌هوشمند نکسوس S سامسونگ است که مهندسان با تعبیه رادیوی دو کاناله‌ی باند S، موجبات کنترل آن از راه دور را فراهم نموده‌اند. این ماهواره نیز بخشی از فعالیت‌های ناسا برای دستیابی به فناوری ساخت ماهواره‌ها با قیمت پایین‌تر است.

امروزه تلفن‌های‌هوشمند، بسیاری از کاربردهایی مورد نیاز ماهواره‌ها را پوشش می‌دهند. از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به انجام محاسبات، وجود حافظه و وجود امکان ایجاد ارتباط، هدایت‌پذیری و تامین انرژی اشاره کرد که همه‌ی آن‌ها در داخل یک بسته‌بندی و مجموعه‌ی به‌هم پیوسته کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این ماهواره‌ی کوچک که PhoneSat 2.4 نام گرفته است، دوهفته‌ی پیش به مدار زمین ارسال شد. هزینه‌ی ساخت این ماهواره تنها 7,500 دلار بوده است. هدف اصلی این سیستم سنجش میزان دقت مسیریابی و جهت‌یابی این ماهواره است. همچنین ماندگاری و قدرت وجود این ماهواره نیز در طول یک سال به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

اولین نمونه از این ماهواره اردیبهشت ماه سال جاری به فضا ارسال شد. نسل جدید آن نیز در بهمن ماه آتی در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

تصویری فوق‌العاده از کهکشان راه شیری
مشاهده