چین 10 آذر یک فضاپیما به کره‌ی ماه ارسال خواهد کرد

به‌مناسبت دهمین سالگرد آغاز برنامه‌ی فضایی ملی چین، این کشور در نظر دارد تا یکی از پیچیده‌ترین ماموریت‌های فضایی در تاریخ فضانوردی چین را به انجام برساند. چین در حال برنامه‌ریزی برای ارسال یک فضاپیمای دیگر به سمت کره‌ی ماه است. به این ترتیب در ماه آینده‌ی میلادی شاهد حضور رباتی کاوشگر از سرزمین چشم بادامی‌ها خواهد بود.

استفاده از این ربات بخشی از برنامه‌‌ی فضایی ماموریت چانگ‌ای 3 است که به‌عنوان دومین مرحله از برنامه‌ی فضایی چین برای کاوش ماه در نظر گرفته شده است. آماده‌سازی‌های نهایی برای ارسال این کاوشگر در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده پرتاب این کاوشگر در تاریخ 10 آذر ماه انجام خواهد شد.

اصلی‌ترین وظیفه‌ی برنامه‌ی کاوش چانگ‌ای 3 انجام تحقیقاتی روی مواد موجود در سطح کره‌ی ماه با استفاده از ابزارهای پیشرفته و جمع‌آوری نمونه‌هایی برای انجام بررسی‌های بیشتر در کره‌ی زمین است. علاوه بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از وظایف این کاوشگر که می‌توان آن را نیز در شمار یکی از مهم‌ترین وظایف عنوان کرد، رصد منظومه‌ی شمسی از کره‌ی زمین با استفاده از یک تلسکوپ نجومی ماورا بنفش است.

مراحل اولیه برنامه‌ی فضایی چین برای کاوش ماه شامل برنامه‌های چانگ‌ای 1 و چانگ‌ای 2 بود که به بررسی سطح کره‌ی ماه پرداختند. از داده‌های جمع‌آوری شده در این مراحل برای سنجش محل فرود فضاپیما استفاده شده است. همچنین موجب ایجاد شناخت بهتری نسبت به سطح این قمر شده است تا آژانس فضایی چین با استفاده از این داده‌ها، اطلاعات بیشتری از سطح ماه در اختیار داشته باشد.

آژانس فضایی اروپا اولین ماهواره از مجموع شش ماهواره‌ی در نظر گرفته شده برای نظارت بر وضعیت زمین را به فضا ارسال کرد
مشاهده

پس از انجام برنامه‌ی چانگ‌ای 3، چینی‌ها برنامه‌ی فضایی خود را وارد مراحل تازه‌ای خواهند کرد که امکان ارسال فضانورد به کره‌ی ماه را در سال‌های 2025 تا 2030 ممکن خواهد کرد.

اولین و آخرین برنامه‌ی فضایی که در آن انسان پای روی کره‌ی ماه نهاد، مربوط به برنامه‌ی پرحاشیه آپولو 17 بود که در سال 1351 شمسی پای در ماه گذاشت و آخرین برنامه‌ی فضایی که یک ربات به کاوش روی ماه پرداخت مربوط به برنامه‌ی فضایی شوروی سابق با نام لونا 24 است که در سال 1355 رخ داد.