انیمیشن با وضوح بالا از گردبادهای شگفت انگیز کیوان از کاسینی

فضاپیمای کاسینی که پیش از این توسط ناسا برای بررسی کیوان ارسال شده بود، اخیرا تصویری منتشر کرده که مربوط به تندباد شش گوش کیوان است. اگر پیش از این با این تندباد آشنایی نداشتید احتمالا با دیدن آن به یاد سولاریس خواهید افتاد! این چند ضلعی عجیب و غریب، در حقیقت حاصل گردبادهای وحشتناکی است که در قطب شمال کیوان در حال رخ دادن است با بادهایی با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت که شکلی 6 گوشه را تشکیل داده اند.

دانشمندان تا کنون نتوانسته‌اند به خوبی توضیح دهند که این شکل جالب و منظم چگونه تشکیل شده است، اما گمان‌ها بر این است که این شکل در حقیقت حاصل برهمکنش تندباد‌ها با اتمسفر گازی کیوان است. رنگ‌هایی که در عکس متحرک می‌بینید در حقیقت رنگ‌های واقعی نیستند بلکه حاصل رنگ نگاری مجازی دانشمندان است تا بتوانند به خوبی تفاوت بین اجزای گازی تشکیل دهنده این گردباد شش گوش را از هم تشخیص دهند.

saturn-hexagon 660

گردباد شش ضلعی کیوان اولین بار در ماموریت ویجر کشف شده بود و در طی ماموریت کاسینی نیز به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت که حاصل آن نیز عکس‌های فوق العاده‌ای بود که از حلقه‌ی اعجاب انگیز این سیاره منتشر شده است. در حال حاضر سیاره کیوان در وضعیت تابستان شمالی قرار گرفته است که با بهبود وضعیت نوری قطب شمال، فضاپیما را قادر ساخته تا عکس‌های بهتری بگیرد. انقلاب تابستانی کیوان در سال 2017 رخ می‌دهد که طبق برنامه درست منطبق بر پایان ماموریت کاسینی است. البته با توجه به اینکه بودجه‌ی اختصاصی ناسا به این پروژه به احتمال زیاد در سال 2015 پایان می‌یابد، باید گفت متاسفانه محققان وقت زیادی برای بررسی یکی از رازآلودترین سیارات منظومه شمسی نخواهند داشت.

عجیب‌ترین اتفاقات دنیای علم و تکنولوژی در سال ۲۰۱۷
مشاهده

کاوشگر فضایی تحقیقاتی کاسینی-هویگنس به همراه فضاپیمای جستجوگر هویگنس بطور مشترک توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا برای کاوش به فضا فرستاده شد. به طوری که کاسینی به دور زحل گشته و اطلاعاتی از آن به زمین مخابره می‌کند ولی هویگنس یک فضاپیمای کوچک بود که از کاسینی به سمت قمر زحل یعنی تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن کسب و به زمین مخابره کرد.

به امید روزی که سفرهای فضایی به دوران اوج خود برگردد.