وجود نشانه‌های گرفتگی اقمارمریخ در یافته‌های کاوشگر کنجکاوی

با ادامه‌ی مسیر کاوشگر کنجکاوی در مسیر تعیین شده در مریخ، در اوایل ماه جاری این کاوشگر مدتی را برای رصد دو قمر مریخ Phobos و Deimos که به ماه مریخ ملقب‌اند، توقف کرد که این دو قمر در حال هم‌‌پوشانی هم بودند. تصاویر منتشر شده که نشان دهنده‌ی انجام گرفتگی توسط اقمار مریخ است، یکی از کم نظیر‌ترین عکس‌های ثبت شده در نوع خود است که می‌تواند اطلاعات کم‌نظیری را در اختیار اخترشناسان قرار دهد.

هدف از انجام این تحقیقات تکمیل اطلاعات برای انجام محاسباتی‌است که میزان جاذبه‌ی وارده از سوی Phobos را برروی سطح جامد مریخ مشخص کرده و اطلاعاتی را در مورد مواد تشکیل دهنده پوسته‌های داخلی مریخ به ما می‌دهد. به گفته‌ی Mark Lemmon محقق دانشگاه A&M تگزاس که با دوربین‌ کاوشگر کنجکاوی کار می‌کند: شاید بتوان اطلاعات موردنیاز خود برای اثبات تغییرات حاصل شده در چگالی Phobos را به‌دست آورده و ازطریق آن ثابت کرد، مدار حرکتی Deimos در حال تغییر است.

دوربین Mastcam کاوشگر کنجکاوی تصاویر بی‌نظیری را از گرفتگی این دو قمر مریخی در اول آگوست ثبت کرد، اما ارسال تصاویر باکیفیت بالا از این اتفاق نادر به‌دلیل اینکه کم‌اهمیت در نظر گرفته شده‌بودند، تاپایان هفته اول آگوست به تاخیر افتاد.

برخلاف ماه زمینی، اقمار مریخی که با قرار گرفتن در مدارهای متفاوتی درحال چرخش به دور کره مریخ هستند بسیار کوچکتر از ماه می‌باشند. Phobos دارای قطر 11 کیلومتر بوده و در حال نزدیک شدن به مریخ است در حالی که Deimos با قطری به طول 6.2 کیلومتر در حال دور شدن از مریخ می‌باشد. برای درک این مطلب بد نیست بدانیم که قطر ماه در حدود 3474 کیلومتر می‌باشد. مدار نزدیک تر فوبوس، باعث می‌شود تا قمرها نصف اندازه‌ای که ماه در زمین به نظر می‌رسد، مشاهده شوند.‎

مرگ ستاره‌ یک منظومه به چه شکل است
مشاهده