تصویر راداری از 3 هزار مایل از سطح مریخ

این تصویر حدود 3467 مایل از سطح مریخ را پوشش می‌دهد. در سمت چپ و مرکز عکس کلاهک‌های یخی قطب جنوب، قابل مشاهده است. همچنین چاله‌ای که در سمت راست تصویر قابل مشاهده است، Hellas Basin نام دارد که حلقه‌ای به عرض 1400 مایل را تشکیل داده، نجوم شناسان زمان تشکیل این چاله را 4 میلیارد سال پیش تخمین زده‌اند.

بهرام یا مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی تراز زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. هر یک باری که به بدور خورشید می‌چرخد معادل ۶۸۷ روز (روز زمین) به درازا می‌کشد. به این ترتیب شب و روز در مریخ کمی طولانی‌تر از کره زمین است.

بزرگی بهرام نزدیک به یک دوم زمین است و قطر آن ۶۷۹۰ کیلومتر می‌باشد (بسنجید با قطر زمین: ۱۲۷۵۶ کیلومتر)

جو بهرام سرخ‌فام است و در آسمان شب از زمین نیز سرخی آن دیده می‌شود. کره بهرام دو ماه کوچک به نام‌های فوبوس و دِیموس دارد که ریختی نابسامان دارند. این دو ماه شاید شهاب‌سنگ‌هایی هستند که در مدار بهرام به دام افتاده‌اند. اگر شخصی در کرهٔ بهرام باشد خواهد دید که فوبوس سه بار در یک روز طلوع و غروب می‌کند. دیموس نصف فوبوس بوده و چنانچه از بهرام به آن نگاه کنیم این ماه بیشتر همانند به یک ستاره خواهد بود تا یک ماه.

مساحت سطح این سیاره سرخ‌فام برابر با مساحت خشکی‌های روی زمین است. همانند زمین، یخ‌های قطبی، دره‌های گود، کوه، غبار، توفان و فصل دارد. در دشت‌های آن مانند ماه، گودال‌هایی برآمده از برخورد سنگ‌های آسمانی دیده می‌شود. با وجود اندازه کوچکش، بلندترین قلهٔ سامانهٔ خورشیدی یعنی کوه المپوس و بزرگ‌ترین دره سامانهٔ خورشیدی در این سیاره پیدا شده‌است.

فرود کاوشگر چین در سمت پنهان ماه
مشاهده

مریخ اکسپرس در دسامبر 2003 وارد مدار مریخ شد. یکی از ماموریت‌های آن نیز ذخیره تصاویر با رزولوشن بالا و مخابره آن به زمین است.