10 نکته شگفت انگیز از مریخ نورد کنجکاوی به روایت تصویر به مناسبت اولین سالگرد فرود موفقیت آمیز بر روی سیاره سرخ

شاید تنها خبر علمی که توانست به اندازه کنجکاوی خبرساز شود، کشف بوزون هیگز در سال 2012 میلادی باشد. کنجکاوی نتیجه سال‌ها تحقیق و  بررسی دانشمندان و محققین ناسا در زمینه‌های گوناگون علمی از زیست شناسی گرفته تا روباتیک است. حال در این مطلب سعی داریم ده مورد از شگفت‌انگیزترین مواردی که توسط این روبات بر روی مریخ به انجام رسیده است را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

1- هفت دقیقه مرگبار

1

کنجکاوی اولین مریخ نورد ساخته شده توسط انسان است که می‌تواند به طور خودکار و با استفاده از موتورهای جت خود بر روی سطح مریخ فرود آید. یکی از نام‌های جالبی که دانشمندان ناسا بر روی این روبات گذاشته‌اند «هفت دقیقه مرگبار» است. علت انجام این نام‌گذاری نیز تاخیر زمانی 7 دقیقه‌ای برای ارسال اطلاعات از مریخ به زمین و بالعکس است. در طی هفت‌ دقیقه‌ای که قرار بود این مریخ نورد بر روی مریخ فرود آید، دانشمندان ناسا هیچ اطلاعی از وضعیت کنجکاوی نداشتند و همین موضوع باعث شد که در طی آن هفت دقیقه کل مجموعه ناسا لحظات پر التهابی را تجربه کنند.

2- اولین تصاویر ارسالی به زمین توسط کنجکاوی

2

این، اولین تصویری است که مریخ‌نورد کنجکاوی بلافاصله پس از فرود بر روی مریخ به زمین ارسال کرده است. ارزش علمی و تحقیقی این تصویر چندان زیاد نیست ولی به گفته ناسا، این تصویر یکی از ارزشمندترین تصاویر ارسال شده توسط این مریخ نورد است، زیرا بلافاصله پس از فرود بر روی مریخ به زمین ارسال شده است. در پس زمینه تصویر لبه‌های دهانه گیل، همان‌جایی که کنجکاوی در آن فرود آمده، مشهودند.

منجمان برای اولین بار سیاهچاله‌ای را مشاهده کردند که دو بار فوران ماده دارد
مشاهده

3- بنگ بنگ!

3

همانطور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، کنجکاوی بر روی یک سنگ مریخی هدف گیری کرده تا با استفاده از لیزر موجود در بازوی مکانیکی خود به نام ChemCam که برای نمونه برداری از سطح سیاره سرخ ساخته شده است، برای اولین بار به امتحان کردن تجهیزات خود بپردازد. این بازوی مکانیکی مجهز به یک لیزر قدرتمند است که می‌تواند در 10 ثانیه بیش از سی بار از خود پرتو قدرتمند ساطع کند. و همین اتفاق در مورد این سنگ میز به وقوع پیوست. پس از انجام چندین و چند آزمایش مشابه، محققان ناسا متوجه شدند که علایمی از سنگ گچ در داخل برخی سنگ‌های مریخی وجود دارند. وجود سنگ گچ در این سنگ‌ها نشانه خوبی است مبنی بر اینکه روزگارانی در این سیاره خشک، آب وجود داشته است.

4- کشف اولین مورد از جریان داشتن آب بر روی سطح شنی

4

این عکس، شهریورماه گذشته توسط کنجکاوی به زمین ارسال شده است. در تصویر بالا، گودال شنی را مشاهده می‌‌کنید که شکل و شمایل آن نشان می‌دهد که قبل از خشک شدن کامل این سیاره، جریان آبی با عمق تقریبا دو متر برای سال‌ها در این گودال وجود داشته است. این کشف، یکی از بزرگترین کشفیات صورت گرفته توسط بشر بر روی سیاره سرخ است.

5- مریخ، شبیه به هاوایی است

5

مهرماه سال گذشته، کنجکاوی برای اولین بار سعی کرد از ابزار اشعه ایکس خود برای کاوش و آنالیز خاک مریخ استفاده نماید. نتیجه این آزمایش بسیار شگفت‌انگیز بود، زیرا مواد معدنی موجود در خاک مریخ، ترکیبی از مواد معدنی و سنگ‌های آتشفشانی بودند که درست شبیه به خاک منطقه هاوایی است که در ایالت آلوها در آمریکا قرار دارد.

مدیر ناسا: احتمال وجود حیات بیگانه زیاد است
مشاهده

6- اولین حفاری توسط یک روبات زمینی در یک سیاره دیگر

6

کنجکاوی، اولین روباتی است که توانسته برای اولین بار بر روی یک سیاره دیگر به عملیات حفاری بپردازد. در تصویر بالا، یک حفره به عمق 2.5 اینچ را مشاهده می‌کنید که توسط این روبات بر روی سطح مریخ حفاری شده است.

7- مریخ، روزگارانی می‌توانسته میزبان حیات بوده باشد

7

در تصویر بالا، پودر سنگی را مشاهده می‌کنید که توسط لیزر موجود در بازوی کنجکاوی به این شکل درآمده است. این پودر سنگ حاوی سولفور، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و کربن می‌باشد که برای زنده نگهداشتن میکروب‌ها کافی هستند. این بدان معنی است که حداقل اکنون می‌دانیم که روزی روزگاری مریخ، میزبان موجودات زنده بوده است.

8- حیات گسترده، اما به طور بالقوه

8

پس از آنالیز کردن پودر سنگی که حاوی عناصر مورد نیاز برای حیات بود، این بار یک شگفتی دیگر توسط کنجکاوی به ثبت رسید. تنها چند روز پس اعلام خبر پودر سنگ، ناسا اعلام کرد که شواهد بسیار دقیقی از حضور آب در گذشته‌های دور در مریخ یافته است. در تصویر بالا کنجکاوی در حال عبور از منطقه‌ای است که به گفته دانشمندان ناسا، می‌توان رگه‌های عبور آب از آن‌را مشاهده کرد. ناسا این عکس را برای اثبات ادعای خود منتشر نموده است.

9- تصویر پانورامای 1 میلیارد پیکسلی از مریخ

9

اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش در بازدید ایده در مورد تصویری چهار میلیارد پیکسلی که توسط کنجکاوی به زمین ارسال شده است. این عکس، ترکیبی از 400 عکس گرفته شده از مریخ توسط مریخ نورد کنجکاوی است که به وسیله دو دوربین متصل به بازوی این روبات گرفته‌ شده‌اند.

پیش‌بینی خشکسالی تنها با بررسی میزان بارندگی ممکن نیست.
مشاهده

10- رویداد فاجعه بار در مریخ

10

اکنون دیگر مطمئنیم که در روزگاران گذشته، مریخ نیز میزبان حیات بوده است. اما چه بلایی بر سر این سیاره زیبای سرخ آمده است؟ بنا به اکتشافاتی که توسط کنجکاوی صورت گرفته، اکنون می‌دانیم که مریخ 4 میلیارد سال پیش دارای جوی پر از گازهای مورد نیاز برای بقای موجودات زنده بوده است. اما در مورد اینکه دقیقا چه اتفاقی برای جو مریخ رخ داده است هنوز مشخص نیست. ناسا به دو فرضیه قوی در این مورد اشاره می‌کند: جو مریخ یا به دلیل فوران‌های پی در پی و بیش از حد آتشفشان‌ها نابود شده و یا به دلیل یک برخورد سهمگین فضایی به طور کامل از بین رفته است.

نظر شما در مورد این تصاویر شگفت انگیز چیست؟