انفجار موشک فضایی روسیه چند ثانیه پس از پرتاب بر فراز قزاقستان

فیلمی که یک شبکه‌ی تلویزیون محلی منتشر کرده نشان می‌دهد، پس از پرتاب، این موشک از مسیر خود منحرف و به طرفین مایل شده تا اینکه با معکوس شدن جهت حرکت و برگشت به سمت زمین در هوا منفجر شده است. سرعت این موشک آنچنان زیاد بود که در موقعیت‌هایی دوربین از آن باز مانده است. گفتنی است، موشک فضایی پروتون-ام (Proton-M) حاوی سه ماهواره‌ی مکان‌یابی برای سامانه‌ی موقعیت‌یاب روسی گلوناس (Glonass) بود.

خبرگزاری اینترفکس گزارش کرده بقایای این موشک که کمتر از یک دقیقه در هوا در پرواز بود، در فاصله‌ی یک کیلومتری محل پرتاب به زمین سقوط کرده است. خوشبختانه این موشک حامل هیچ فضانوردی نبوده و گزارشی مبنی بر مجروح یا فوت کسی در اطراف محل پرتاب منتشر نشده است. با این وجود مناطق نزدیک این پایگاه پرتاب فضایی مملو از بقایای سوخت موشک و موادی نظیر هپتیل و آمیل شده است.

RocketExplosion

خبرنگار اینترفکس در ادامه اینگونه اظهار کرده است:

مخزن این موشک حاوی بیش از ۵۰۰ تن مواد سوختی بوده، به همین خاطر انتظار می‌رود عملیات گسترده‌ای برای جمع‌آوری بقایای این مواد از منطقه صورت گیرد.

بر اساس گزارش منابع خبری دیگر، ضرر مالی ناشی از انفجار این موشک بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

از نخستین پرتاب سری موشک‌های فضایی پروتون-ام در سال ۲۰۰۱ تاکنون، این پرتابگرها اتفاقات ناگوار گوناگونی را از سر گذرانده‌اند. برای نمونه در سال ۲۰۰۷ ماهواره مخابراتی ژاپنی دقایقی پس از پرتاب از پایگاه پرتاب فضایی بایکانور سقوط کرده و از بین رفته بود. یا در سال ۲۰۱۰ بخشی از این موشک به همراه سه ماهواره سیستم گلوناس در اقیانوس آرام سقوط کرده بود.

ثبت تصویر جدید زمین توسط فضاپیمای OSIRIS-Rex
مشاهده