چشم‌انداز بی‌نظیر مریخ‌نورد کنجکاوی از سیاره‌ی سرخ

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) وسیله‌ی نقلیه و بهرام‌پیمایی است که هم‌اکنون در گودال گیل در نزدیکی خط استوای مریخ در حال انجام آزمایش‌های گوناگون و کاوش‌های فضایی است. این مریخ‌نورد که پیچیده‌ترین کاوشگر تولیدی مهندسان ناسا، سازمان فضایی امریکاست دارای شش چرخ، طولی 2.9، ارتفاعی به اندازه‌ی قد یک انسان معمولی و 900 کیلوگرم وزن است که در حقیقت این دستگاه پیشرفته را می‌توان لابراتواری تمام عیار و از راه دور برای محققان زمینی به حساب آورد.

عکس ارسالی کنجکاوی، بسیار زیبا و چشم‌نواز است و از منطقه‌ی خلیج یلونایف (Yellowknife Bay) مریخ گرفته شده است که این بهرام‌نورد در آن به خوبی پیداست. اگر کمی در عکس دقیق شویم به خوبی خواهیم دید که کنجکاوی بر روی پایه‌ی مسطح «جان کلین» نشسته و در کنارش شواهد نخستین کاوش‌های زمینی‌اش پیداست. منظورمان همان سوراخ‌هایی که در نزدیکی تایر چپ و جلوی این مریخ‌نورد بر روی سطح مریخ تراشیده شده است.

لازم به ذکر است که مریخ‌نورد کنجکاوی – مانند جشن تولد برادرزاده‌تان،  برای عکس‌برداری نیازی به کارگذاشتن سه پایه و استفاده از دکمه‌ی تایمر شاتر دوربین عکاسی ندارد! بلکه می‌تواند به کمک بازوی روباتیک و دوربین پیشرفته‌ای Mastcamکه دارای دو لنز واید و تله-فوتو است و بر روی دیرک آن تعبیه شده است، تصاویر و فیلم‌های ویدئویی را از محیط اطراف و خود وسیله تهیه و برای محققان زمینی ارسال نماید.

ساخت یک گهواره نیوتنی واقعی برای مطالعات فیزیک کوانتومی
مشاهده

خدا را چه دیدید، شاید روزی نوادگان ما شاهد کاوشگری‌های انسان‌های بی‌باکی باشند که به مریخ سفر می‌کنند، تا حضور فراسیاره‌ای آدمی تنها به ماه محدود نشود. آن زمان ثمره‌ی تلاش و گام‌های کوچک دانشمندان بسیاری – با زبان، ملیت و اعتقادات مختلف – به یک جهش بلند برای نوع بشر تبدیل شده است.

نسخه با کیفیت این تصویر را می‌توانید در صفحه رسمی ناسا مشاهده نمایید.