ثبت آخرین روزهای کاری تأسیسات هسته‌ای Plum Brook ناسا در قالب تصویر

راکتور هسته‌ای Plum Brook متعلق به سازمان فضایی ناسا است که از سال 1961 در منطقه سندسی در ایالت اوهایو با هدف تأمین سوخت وسایل نقلیه هسته‌ای – نخست هواپیماها و بعد از آن راکت‌های فضایی – فعالیت‌های خویش را آغاز کرد. اما 12 سال بعد این مرکز بسته شد و دوباره در سال 1998 ناسا تصمیم گرفت تا مراحل از رده خارج کردن آن را در دستور کار خویش قرار دهد.

نشریه Wired آلبومی از تصاویر این مرکز هسته‌ای پیش از انجام مراحل نهایی تخریب که قرار است 31 ماه مه صورت گیرد را منتشر کرده است. از سوی دیگر، وب‌سایت ناسا نیز در گزارشی تصویری این واقعه مهم را پوشش داده و در مجموع توانسته به خوبی آخرین روزهای حیات این تأسیسات 27 هکتاری را به تصویر کشد.

شایان ذکر است که راکتور تحقیقاتی Plum Brook از جمیع جهات با سایر تأسیسات مشابه، تفاوت ساختاری دارد و تمرکز اصلی آن برروی امور تحقیقاتی بوده است. هسته اورانیوم برای بمباران نمونه‌های کوچک آزمایشی با نوترون استفاده می‌شد، قطعاتی که قرار بود در هواپیماهای مجهز به موتور هسته‌ای بکار گرفته شوند. گفتنی است از محصولات این مجتمع در برنامه NERVA ناسا نیز بهره برده‌اند. NERVA، برنامه ناسا برای تهیه موتورهای هسته‌ای راکت و سایر وسایل نقلیه فضایی است.

علی رغم اینکه هیچ یک از این پروژه‌ها به نتایج مثبت عملی منتج نشد، تاکنون هیچ تصویری از درون این مرکز به بیرون مخابره نشده بود. به همین خاطر است که تصاویر ناسا و Wired برای علاقمندان به این موضوعات حائز اهمیت است.

ناسا ستاره ای بزرگتر از خورشید کشف کرد
مشاهده

اما پرسشی که اینجا مطرح است آنکه، آیا می‌توان سوخت هسته‌ای را در وسایل نقلیه فضایی و در آینده دور در وسائل حمل و نقل زمینی بکار برد؟ به نظر شما این پدیده روزی در عالم واقع تحقق خواهد یافت یا همچنان محدود به فیلم‌های علمی‌تخیلی باقی می‌ماند؟