نخستین شاتل فضایی ناسا در ایستگاه آخر آرام گرفت [گزارش تصویری]

شاتل انترپرایز هم‌اکنون در سالنی شبیه یک زمین ورزشی تنیس جا خوش کرده که به آن Space Shuttle Pavilion (غرفه شاتل فضائی) می‌گویند و در بخشی از موزه هوا، فضا و دریایی این شهر قرار دارد.

شایان ذکر است که شاتل انترپرایز علی‌رغم اینکه نخستین شاتل ساخته شده برای برنامه فضائی امریکا بود، هرگز از جو زمین خارج نشده و به فضا وارد نگردیده است. در عوض از آن تنها برای انجام آزمایش‌های درون جوی و کسب اطلاعات برای ساخت شاتل‌های بعدی چون کلمبیا و چلنجر استفاده شده است.

اگر حس می‌کنید که بدنه خارجی این شاتل خیلی تمیز است، بیشتر به این دلیل است که هرگز فشار هوا و گرمای وارده از بابت ورود به جو زمین را تجربه نکرده است. در حقیقت بدنه خارجی این پرنده مانند سایر شاتل‌ها با سپرهای حرارتی ویژه و اجزای گوناگونی تشکیل شده است. بر روی بال سمت چپ اجزای حقیقی پرواز را کار گذاشته‌اند که هر یک دارای شکل منحصر به فردی است و یک شماره شناسایی ویژه دارد.

گفتنی است بسیاری از عکس‌های این گزارش تصویری با دوربین دوست داشتنی Canon 5D Mark II و لنزهای 200-70 میلی‌متر و 35-16 میلی‌متر گرفته شده‌اند. مابقی تصاویر نیز با Nikon D7000 و لنز 200-18 میلی‌متر ثبت شده‌اند.

راستی افتتاحیه Space Shuttle Pavilion در موزه هوا، فضا و دریا در روز 19 ژوئیه ساعت 14:00 به وقت محلی برگزار می‌شود و از آن پس این مرکز آماده پذیرایی از علاقمندان نجوم و فضا است، جای ما بازدید ایده ای ها خالی!

دریافت سیگنال‌هایی از یک ستاره در فاصله ۱۱ سال نوری
مشاهده