تصاویر واضح فضاپیمای کاسینی از قمر آبی سیاره‌ی زحل

 کاسینی موفق شده مدارکی را ارایه دهد که نشان می‌دهند سطح این قمر با لایه ای از یخی پوشیده شده است که در زیر آن آب در جریان است. برخی از زیست‌شناسان معتقدند که اولین حیات‌های روی سطح زمین نیز در محیطی مشابه با سطح این قمر به وجود آمده‌اند.

کاسینی، به تازگی از انسلادوس بازدیدی داشته است، این بازدید که در تاریخ ۱۴ اکتبر یا همان ۲۲ مهر انجام شد تصاویری واضح را از سطح این قمر به ارمغان آورده. کاسینی که تقریبا در ارتفاع ۱۸۳۸ کیلومتری از سطح این قمر پرواز کرد توانست واضح‌ترین تصاویر این قمر را ثبت کند.

enceladus4

در نگاه اول به این تصاویر می‌توان دو نکته‌ی مهم را متوجه شد: حفره‌های بیشمار روی سطح این قمر و هم‌چنین شکاف‌های بزرگ روی آن. شکاف‌هادر داخل حفره‌ها هم قابل مشاهده هستند و این یعنی  شکاف‌ها پس از به وجود آمدن حفره‌ها ایجاد شده‌اند و جوان‌تر هستند.

این شکاف‌ها را می‌توان در تمام سطح انسلادوس مشاهده کرد.دانشمندان معتقدند که این شکاف‌ها بیش از چندصد میلیون سال عمر ندارند و این میزان در عمر سیارات بسیار کم به حساب می‌آید. تصویری دقیق‌تر از سطح کاسینی می‌تواند شما را در درک بهتر وضعیت این قمر یاری کند.

enceladus3

این شکاف‌ها شباهت‌های زیادی به شکاف‌های سطح قمر پر از آب سیاره ی مشتری، یعنی اروپا دارند. دانشمندان هنوز نتوانستند علت به وجود آمدن این شکاف‌های مشابه را پیدا کنند ولی ایده‌ای که توانسته بیش از هر چیز دیگری مورد تایید قرار گیرد وجود آب گرم زیر لایه‌های یخی این قمرها است.

ظریف‌ترین کارهای‌تان را به ربات دیزنی بسپارید
مشاهده

آب دارای یک خاصیت ویژه است، وقتی که سطح آب یخ ببندد سطح زیری آن از یخ زدن در امان می‌ماند و به همین علت است که حیوانات آبزی هم‌چنان می‌توانند در سرمای شدید در زیر یخ ها زنده بمانند.

حال دانشمندان بر این باورند که این شکاف‌ها به این خاطر رخ داده‌اند که آب گرم محفوظ در زیر یخ‌ها، گاهی راه خودش را به سطح باز می‌کند و باعث شکسته شدن یخ‌ها و ایجاد شکاف می‌شود.

اولین تصاویری که از انسلادوس به زمین مخابره شد توسط فضاپیمای ویجر ۲ ثبت شده بودند که هیجان دانشمندان به این قمر را برانگیخت و حال آنها توانستند تا نگاهی دقیق‌تر به این شکاف‌ها بیندازند.

enceladus2

همانطور که از تصاویر مشخص است این شکاف‌‌ها تقریبا تمام سطح این قمر را پوشانده‌اند که همین باعث جذابیت بیش از پیش این قمر برای دانشمندان شده است. وجود این شکاف‌ها می‌تواند فعالیت‌های زیرسطحی این قمر را تایید کند.

فضاپیمای کاسینی دوبار دیگر از بالای انسلادوس عبور خواهد کرد. عبور بعدی این فضاپیما در تاریخ ۲۸ اکتبر و عبور آخر در ۱۹ دسامبر امسال رخ خواهند داد و پس از آن دیگر هیچوقت این فضاپیما این قمر را نخواهد دید. کاسینی تا سپتامبر ۲۰۱۷ به ماموریت خودش در ثبت تصاویر از زحل و قمرهایش ادامه خواهد داد. پس از آن این فضاپیما با حرکت به سمت زحل به ماموریت خودش پایان خواهد داد. به خاطر فشار هوای جو زحل، پایان خوشی برای این فضاپیما وجود نخواهد داشت و از بین خواهد رفت.

دانشمندان با این کار می‌خواهند از ورود هرگونه آلودگی زمینی و یا باکتری که ممکن است بر روی سطح این فضاپیما وجود داشته باشد به انسلادوس جلوگیری کنند. مرگ کاسینی با پرواز به سمت ابرهای زیبای زحل رخ خواهد داد.

زهره و تمدن مایا: محاسبه حرکات ونوس در هزار سال پیش
مشاهده