چرا چاله‌ غول‌پیکر در سطح خورشید ایجاد می‌شود؟

تصویر ثبت شده از چاله‌ای به اندازه‌ی ۵۰ برابر زمین بر روی خورشید ابتدا کمی ترسناک به نظر می‌رسد. چاله‌ای که در دل خورشید ایجاد شده و مانند یک زخم خورشیدی است و مواد عجیب و غریبی را نیز از خود ساطع می‌کند. با این حال این پدیده یک پدیده‌ی معمول در خورشید است.

تصویر ثبت شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ توسط رصدخانه‌ی متحرک خورشیدی ناسا، بسیار شگفت‌انگیز است. با قطری معادل ۵۰ برار قطر زمین در بزرگ‌ترین بخش خود، در واقع بزرگ‌ترین چاله‌هایی است که توسط این رصدخانه به ثبت رسیده است.

چاله‌ی خورشیدی یک چاله در سطح خورشید نبوده و در واقع بخشی است که در مقایسه با سایر نقاط سردتر است. این نقاط در تصاویر فرابنفش و اشعه ایکس به صورت نقاط سیاه دیده می‌شوند.

چاله‌های خورشیدی زمانی اتفاق می‌افتند که خورشید از نقطه اوج چرخه‌ی فعالیت خود شروع به پایین آمدن کند. در نقطه‌ی اوج از چرخه‌ی ۱۱ ساله‌ی فعالیت خورشید، این ستاره بیشترین فعالیت خود را داشته و لکه‌های خورشیدی و اشعه‌ها در بیشترین حالت خود قرار دارند. جدیدترین حداکثری که برای فعالیت خورشید ثبت شده در سال ۲۰۱۴ بوده است و انتظار می‌رود این مقدار در سال ۲۰۱۹ به کمترین حد خود برسد.

چاله ناحیه‌ای است که دارای انرژی و گازهای کمتر است. این عامل باعث می‌شود تا میدان‌های مغناطیسی از این نواحی دور شوند و پلاسمای موجود در این نواحی چگالی کمتری داشته باشند. این پدیده خود باعث می‌شود تا بادهای خورشیدی با سرعت بالا از چنگ خورشید فرار کنند. زمانی که این بادها به سمت زمین روانه شوند، باعث طوفان‌های ژئومغناطیسی می‌شوند.

ماموریت نهایی نیو هورایزنز
مشاهده

زمانی که این باد خورشیدی با جو مغناطیسی زمین برخورد می‌کند، میدان مغناطیسی این باد با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرده و باعث تبادل انرژی می‌شود. این عامل باعث ایجاد پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان زمین می‌شود. سرخی شفق که در واقع رقص نور در آسمان زیبای صبحگاهی است.

چاله‌های خورشیدی چند ماه عمر داشته و در طول این مدت به بخش‌های مختلف خورشید رفته و تغییر شکل نیز می‌دهند. چاله‌ای که در روز ۱۰ اکتبر رصد شده است حاصل از تجمع سه چاله‌ی کوچک‌تر است که در ۸ اکتبر رصد شده بودند. این چاله‌های کوچک عامل پدیده‌ی شفق سرخ بودند که در نروژ رخ داده بود.

johnny henriksen loco sky1 1444334889 2

طوفان‌های ژئو مغناطیسی می‌توانند مشکلاتی برای ساکنین زمین ایجاد کنند. فعالیت موجود در جو مغناطسی زمین می‌تواند باعث اختلال در ارتباطات راداری و رادیو و جی‌پی‌اس نیز بشود.

نکته‌ی جالب اینجا است که این پدیده باعث ایجاد اختلال در مسیریابی حیوانات نیز می‌شود. برای مثال، پنگوئن‌ها در حین این طوفان‌ها به دشواری می‌توانند مسیر خود را بیابند چرا که میدان مغناطیسی که این حیوانات از آن برای مسیریابی بهره می‌برند، دچار اخلال می‌شود. حتی ممکن است وال‌ها نیز در این شرایط به سواحل آمده و خودکشی دست جمعی بکنند.

چاله‌ی خورشیدی در حال حرکت است و در حال حاضر به سمت دیگر خورشید رفته است. با این حال چاله‌های کوچکی در زمین امروز نیز قابل مشاهده هستند.