موجودات فرازمینی ممکن است اصلا وجود نداشته باشند

در گذشته خواندید که ستاره‌ای در بین دو صورت فلکی نوری عجیب از خود ساطع می‌کند که باعث ایجاد این شبهه شده است که شاید تابش این نور تلاش موجودات فضایی برای ارتباط با ساکنان زمین باشد.

حال تحقیقی جدید نشان از این دارد که ممکن است موجودات فرازمینی در حال حاضر تمدنی نداشته باشند اما بیان می‌کند که این تنهایی ما در جهان هستی همیشگی نخواهد بود و زمانی فراخواهد رسید که تمدن‌های هوشمند به غیر از ما شکل خواهند گرفت. اگر فرض کنیم که تمدن بشر بر روی زمین برای میلیاردها سال دوام بیاورد در آینده زمانی خواهد بود که شاهد حضور سایر تمدن‌های غیرزمینی نیز خواهیم بود.

محققان در موسسه علمی تلسکوپ‌های فضایی ناسا نگاهی به داده‌های تلسکوپ‌های هابل و کپلر داشته و رفتار کهکشان‌ها، سیاره‌ها و منظومه‌های خورشیدی را تحت نظر گرفتند تا دید بهتری به جهان اطراف بیایند. با استفاده از این مدل‌ها و کامپیوترهای قدرتمند، محققان دریافتند که تا به امروز تنها ۸ درصد از سیاره‌های زمین‌مانند تشکیل شده‌اند و ۹۲ درصد از این سیاره‌ها که امکان وجود حیات در آن‌ها زیاد است، حتی تشکیل نیز نشده‌اند. پیتر بهروزی، محقق ارشد و ایرانی الاصل این پروژه می‌گوید:

هدف اصلی ما درک جایگاه زمین در کهکشان ما بود. در مقایسه با سیاراتی که تا پایان عمر جهان هستی تشکیل خواهند شد، زمین سیاره‌ای است که جزو اولین سیارات تشکیل شده است.

به دلیل این که زمین ما در اوایل حیات جهان هستی بوجود آمده است، به احتمال زیاد ما تنها تمدن هوشمند در ادامه‌ی حیات این جهان نخواهیم بود. در این مقاله بهروزی و همکارانش می‌نویسند:

با فرض اینکه خنک شدن گازی و تشکیل ستاره‌ها ادامه یابند، زمین قبل از ۹۲ درصد سیارات مشابه خود تشکیل شده است. این موضوع نشان می‌دهد که به احتمال کمتر از ۸ درصد ما تنها تمدن موجود در جهان هستی خواهیم بود.

همان طور که می‌بینید بیش از ۹۲ درصد احتمال وجود دارد که تمدنی غیر از ما در جهان تشکیل شود و باید برای به وقوع پیوستن این اتفاق منتظر بمانیم.

رئیس سازمان فضایی: استفاده از ماهواره برای تشخیص و مهار آتش سوزی
مشاهده