آیا منتظر عظیم‌ترین انفجار بعد از بیگ بنگ باشیم؟

به تازگی منجمان جنوب اروپا به وسیله‎ی تلسکوپ عظیمی توانستند ستاره‎‌ی دوتایی که در حال ترکیب شدن با یکدیگر بود را رصد کنند.

تا به حال ستاره‎های دوتایی مختلفی توسط رصدگران آسمان دیده شده، اما هیچگاه ترکیب دوستاره با اندازه‎ی یکسان رصد نشده بود، این فرآیند به معنی پایان عمر ستاره‎ها و از بین رفتن آن‎ها است. این ستاره‎ی دوتایی که در فاصله ۱۶۰,۰۰۰ سال نوری  و  با  نام  VFTS 352 در سحابی رتیل رصد شده، به زودی از بین خواهند رفت.

مرگ ستاره‎های دوتایی که یکی از ناشناخته‎ترین وقایع نجومی است از دید دانشمندان به ۲ شکل به وقوع می‎پیوندد:

در حالت اول ستاره‎ها به علت گرانش ایجاد شده توسط جرم بسیار عظیمشان به شدت به دور یکدیگر می‎چرخند تا جایی که به هم برخورد کنند، نیروی حاصل از این برخورد، بزرگترین انفجاری است که از زمان بیگ بنگ تا کنون اتفاق افتاده است.

در حالت دوم که برای VFTS 352 رخ خواهد داد، دو ستاره با یکدیگر برخورد نمی‎کنند بلکه هرکدام به صورت جداگانه فرو می‌پاشند، در این حالت هرکدام از ستاره‎ها بعد از انفجار ابرنو اختری تبدیل به سیاه چاله می‎شوند و دو سیاه چاله در کنار یکدیگر ایجاد خواهد شد.

دو حالت بالا هنگامی اتفاق می‎افتد که دوستاره از لحاظ جرم و اندازه به صورت تقریبی یکسان باشند، اما در حالتی که دو ستاره هم اندازه نباشند یکی از ستاره‎ها شروع به بلعیدن دیگری می‎کند که به آن “ستاره خون آشام” می‎گویند.

گوگل‌مپس میزبان تصاویری از ماه، مریخ و مناظر زیرآب سواحل کانکون شده است
مشاهده