تماشا کنید: ویدیویی با رزولوشن 4K از سطح خورشید

ناسا با استفاده از رصدگرهای خود که راهی فضا کرده، تصاویر بسیار زیبایی را از محیط پیرامون کره‌ی خاکی و همچنین کهکشان راه‌شیری در کنار کهکشان‌های همسایه تهیه می‌کند که دید انسان نسبت به فضای لایتناهی را بازتر می‌کند. یکی از رصدگرهای مهم ناسا، SDO  است که وظیفه‌ی آن رصد خورشید و ثبت تصاویر این ستاره‌ی درخشان است. علاوه بر ثبت تصاویر، این رصد‌گر ویدیوهایی را نیز از خورشید ثبت می‌کند. این رصدگر تصاویر مورد نظر خود را با بهره‌‌گیری از ۱۰ طول موج ثبت می‌کند.

هر یک از طول موج‌های پشتیبانی شده، وظیفه‌ی ثبت رنگ بخصوصی را در تصاویر ضبط شده از خورشید برعهده دارند. این طول موج‌ها با ترکیب یکدیگر باعث می‌شوند تا تصاویر واضحی از سطح خورشید ثبت شده و دید بهتری را نسبت به این ستاره در اختیارمان قرار دهد. علاوه بر زیبایی، دانشمندان با استفاده از این اطلاعات، میزان حرارت و شدت گرمای سطح خورشید را تعیین می‌کنند.

ویدیویی که اخیرا توسط ناسا منتشر شده، ۳۰ دقیقه بوده و رزولوشن آن 4K است. تهیه‌ی این ویدیو زمان زیادی را از آژانس فضایی ایالات متحده‌ی آمریکا گرفته است. براساس اطلاعات ارائه شده، متخصصان رسانه برای تهیه‌ی یک دقیقه از ویدیو، بیش از ۱۰ ساعت وقت صرف کرده است.

با نگاهی به این ویدیو می‌توان به روشنی عظمت خورشید و میزان انرژی تولید شده در این ستاره را به عینه دید. خورشید برای سال‌های متمادی است که در این وضعیت به سر می‌برد و این ستاره در چندین هزار سال آینده نیز به همین ترتیب به فعالیت خود ادامه داده و حیات را در زمین برای انسان و سایر موجودات زنده دوام خواهد داد.

استفاده‌ی نیسان از فناوری کاوشگر مریخ ناسا برای کنترل خودروهای خودران
مشاهده

برای مشاهده‌ی ویدیو با رزولوشن 4K می‌توانید به یوتیوب مراجعه کنید.