احتمال برخورد شهاب سنگی بزرگ به زمین در سال ۲۱۸۲ میلادی

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که شهاب سنگی با نام 1999 RQ36 احتمالا در سال ۲۱۸۲ با زمین برخورد می‌کند، البته احتمال برخورد این شهاب‌ سنگ با زمین یک در هزار است. به گفته‌ی محققان اگر چنین برخوردی صورت گیرد با احتمالات ۵۰ درصدی سال ۲۱۸۲ به وقوع خواهد پیوست. این نتایج حاصل از جدیدترین تحقیق ماریا یوجین سانساتوریا و همکاران او در دانشگاه وایادولید اسپانیا است.

سانساتوریا و همکارانش با استفاده از مدل‌های ریاضی احتمال برخورد شهاب سنگ 1999 RQ36 را تا سال ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار دادند و دو احتمال برای برخورد به زمین در سال ۲۱۸۲ یافتند.

این شهاب سنگ که در سال ۱۹۹۹ کشف شده، ۵۶۰ متر طول دارد. جرم فضایی با این ابعاد، در صورت برخورد با زمین می‌تواند خسارات زیادی را به بار آورد.

سانساتوریا و همکارانش، پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال برخورد 1999 RQ36 به زمین در سال ۲۰۶۰ بسیار کم است اما این امکان تا سال ۲۰۸۰ ده هزار برابر می‌شود چرا که شهاب سنگ به زمین نزدیک‌تر می‌شود.

پس از آن احتمال برخورد به دلیل دور شدن شهاب سنگ از زمین کاهش می‌یابد اما دوباره در سال‌های ۲۱۶۲ و ۲۱۸۲ شاهد افزایش این احتمال خواهیم بود. این شهاب سنگ مسیر حرکت پیچیده‌ای دارد که پیش‌بیینی مسیر آینده آن را بسیار دشوار کرده است. سانساتوریا در این باره می‌گوید:

پیچیدگی مسیر حرکت این شهاب سنگ نه تنها پیش‌بینی مسیر آینده آن را دشوار کرده بلکه باعث می‌شود پس از سال ۲۰۸۰ میلادی هرگونه دخالت و تغییر مسیر آن بسیار دشوار شود.

دانشمندان با بررسی احتمال برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ به زمین سعی دارند تا زمان لازم برای تغییر مسیر آن را پیش‌بینی کنند. حالا به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۸۰ میلادی دانشمندان فرصت دارند تا مسیر 1999 RQ36 را تغییر داده و احتمال برخورد آن با زمین را کمتر کنند.

حرکت اندام فلج با نیروی فکر
مشاهده