طرح مفهومی موشک ناسا آزمایش اولیه را پشت سر گذاشت

با توجه به کامل شدن مراحل بازبینی طراحی، اکنون مهندسان می‌توانند فرآیند ساخت و مونتاژ موشک را شروع کنند. بازبینی اصلی بعدی در سال ۲۰۱۷ انجام خواهد شد و آزمایش‌ها نشان خواهد داد که موشک ساخته شده تا چه اندازه از نظر عملکرد به طرح اصلی نزدیک است.

همزمان با انجام مرحله‌ی بازبینی، بررسی اصلاح‌گرانه‌ای هم روی موشک انجام شد. ارائه‌ی جدید طرح موشک نشان می‌دهد که رنگ بدنه‌ی اصلی آن نارنجی‌سوخته است و دو تقویت‌کننده‌ی جانبی هم دارای خطوط راه‌‌راه خاکستری روی بدنه‌ی یکنواخت هستند. رنگ‌پردازی موشک کاملا نوین است. نمای نارنجی سوخته‌ی موشک به طور ویژه‌ای نوستالژیک است و رنگ آن یادآور شاتل ‌فضایی نافرجام ناس است؛ شاتلی که تانک سوختی بزرگ آن به رنگ نارنجی ساخته شده بود.البته به نظر می‌رسد این انتخاب طعنه‌آمیز است، در واقع با این کار SLS را به عنوان جانشین شاتل فرودآمده معرفی می‌کنند.

ناسا قصد دارد از SLS برای عبور از مدارهای نزدیک زمین و ارسال فضانورد به فضای بیرون زمین استفاده کند. ایده‌ی فعلی ظاهرا ارسال انسان تا نزدیکی ماه در سال ۲۰۲۰ است. سپس در سال ۲۰۳۰  انسان‌  را به سطح مریخ برساند. قسمت فضاپیمای این موشک موسوم به اوریون (Orion) که در بالای موشک قرار می‌گیرد، حداکثر چهار سرنشین گنجایش خواهد داشت. فضاپیمای اوریون هم‌اکنون زیر نظر ناسا و در حال توسعه است. این فضاپیما در آگوست امسال مورد بازبینی طراحی قرار گرفت. آژانس فضایی با موفقیت نشان داد که فضاپیمای اوریون هم از ارتفاعات بالا و هم از فضا می‌تواند به خوبی فرود آید. حتی اگر دو چتر فرود فضاپیما از کار افتاده باشند باز هم مشکلی برای فرود وجود ندارد.

تصاویر نیوهورایزنز از پلوتون
مشاهده

موشک SLS

با اینکه هنوز نسخه‌ی آزمایشی از SLS ساخته نشده، مهندسان ناسا آزمایش‌های اشتعالی زیادی روی موتور‌های اصلی RS-25 این وسیله انجام داده‌اند. SLS چهار موتور اصلی خواهد داشت، همچنین دو تقویت کننده‌ی موشک جانبی هم برای ایجاد نیروی پرتاب کافی در حین پرتاب دارد.

در نهایت، ناسا دو برنامه هم برای ساختن نمونه‌های جدیدتر از این موشک خواهد داشت. در نمونه‌های جدید‌تر موشک‌های تقویت کننده‌ی فرعی بهبود یافته و بخش‌های بالایی موشک اندازه‌ی بزرگتری خواهد داشت. البته نسخه‌های بروزرسانی شده‌ی این موشک فعلا مرحله‌ی بازبینی طراحی را طی نکرده است.

موشک اس ال اس

با وجود گذراندن آزمایش اصلی، برنامه‌ی SLS با چند مورد وقفه روبرو شده است. در ماه اخیر، اولین برنامه‌ی پرواز سرنشین‌دار موشک SLS به طور آزمایشی دو سال عقب افتاد. طبق برنامه قرار بود پرتاب در آگوست ۲۰۲۱ انجام شود. ولی به نظر می‌رسد این پرواز با نام EM-2  در آوریل ۲۰۲۳ انجام خواهد شد. ناسا اعلام کرده که دلیل به تعویق انداختن پروازها، هزینه‌ی زیاد برنامه‌ی اوریون و زمان‌بندی در نظر گرفته شده با توجه به بودجه‌ی رسیده از دولت بوده است.