ناسا با کیفیت‌ترین تصاویر مربوط به سیاره پلوتون را منتشر کرد

ناسا اخیرا تصاویری با رزولوشن بالا از سطح سیاره‌ی پلوتون منتشر کرده است. این تصاویر با کیفیت‌ترین تصاویری هستند که فضاپیمای New Horizons تاکنون ارسال کرده است؛ زیرا بدون کم و کاست بوده و غیر فشرده هستند. بر خلاف این تصاویر، عکس‌هایی که تابستان گذشته به زمین فرستاده شدند، به منظور انتقال سریع فایل‌های بیشتر، فشرده‌سازی شده بودند. در حقیقت، آن تصاویر حکم پیش‌نمایش عکس‌هایی را داشتند که قرار بود بعد از آنکه New Horizons زمان کافی برای انتقال مجموعه‌ی اطلاعات کامل را داشت، منتشر شوند. (فضاپیمای New Horizons در سپتامبر گذشته، یک فرآیند یک ساله را برای دانلود اطلاعات باقی مانده آغاز کرد.)

نزدیک‌ترین فاصله به پلوتون؛

اگرچه پس از این فلای بای و تصاویر دریافتی جدید احساس می کنیم که با سیاره پلوتون از نزدیک آشنا هستیم، در حالیکه قبل از این هیچ کس (خارج از تیم New Horizons) دنیای دوردست را با این جزئیات بیشتر ندیده است. در این تصاویر با کیفیت ویژگی‌هایی نظیر دیواره‌های داخلی دهانه‌ی آتش فشان‌های سطح پلوتون و دشت‌های یخی حفره‌دار، در جزئیات جدید نشان داده شده‌اند. در حالی که در تصاویری که قبلا ارسال شده‌ بودند تنها شاهد رشته کوه‌ها بودیم، اما حال تک کوه‌ها نیز نمایان هستند.

این تصاویر با جزئیات تأثیرگذار جدید تنها برای چشم نوازی نیستند، بلکه می‌توان از آن‌ها به عنوان ذخیره‌ای کاملا جدید از اطلاعات برای دانشمندان یاد کرد. به عنوان مثال، بررسی نزدیک دهانه‌های آتشفشانی به دانشمندان کمک می‌کند از لایه‌های تشکیل دهنده‌ی سطح سیاره‌ی کوتوله سردربیاورند. ناسا اعلام کرده است که تصاویر بیشتری از این مجموعه‌ی با کیفیت در هفته پیش رو، دانلود خواهند شد و زمانی که بقیه‌ی این تصاویر دانلود شوند ما جزئیات دقیق‌تری از سیاره پلوتون را در دست خواهیم داشت.

ستاره شناسان به دنبال کشف دلایل محو شدن ستاره ها هستند
مشاهده

البته در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از اطلاعات، در حدود ۶۰ درصد از داده‌ها، در فضاپیما باقی مانده است. فضاپیمای New Horizons، بیشتر از سه میلیارد مایل از زمین فاصله دارد که هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مایل دورتر از پلوتون است و زمانی که این فاصله با تکنولوژی محدود فضاپیما همراه شود، بدین معنا است که امکان انتقال اطلاعات، تنها با سرعت ۱ تا ۴ کیلوبیت بر ثانیه وجود دارد.

تیم New Horizons تحقیقات خود را با این اطلاعات کم تا اکتبر ۲۰۱۶ ادامه می‌دهند. هدف بعدی ناسا 2014 MU69، یک شیء یخی کوچک در فاصله‌ی یک میلیون مایل دورتر از سیاره پلوتون در کمربند کوئیپر است.

در زیر آخرین تصاویر از سیاره‌ی پلوتون با بالاترین رزولوشن را مشاهده می‌کنید:

01nh mountainousshorline 0.0 d2e9d

02nh cratersandplains 0.0 e2242

nh craters mountains glaciers.0 8cd33