ثبت تصاویری از جسم عجیب متحرک در فضا در فاصله‌ای بسیار دور از زمین

در تاریخ ۲ نوامبر امسال فضاپیمای افق‌های نو ناسا چهار فریم از شیئی عجیب به فاصله‌ی یک ساعت به ثبت رسانده و این اطلاعات در روز پنج‌شنبه‌‌ی گذشته در اختیار ناسا قرار گرفته است. تصاویر ثبت شده کیفیت پایینی دارند و در ظاهر شبیه به تصاویر ناواضحی از یک UFO هستند.

اما در واقع این جسم، یکی از هزاران شهاب سنگ و اجرام یخی است که در کمربند کوئیپر در حال حرکت هستند. ناسا این جرم را 1994 JR1 نامیده است. این جرم در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک شی نزدیک به پلوتون معرفی شده که البته به جای چرخش به دور این سیارک در حال چرخش به دور خورشید است.

پلوتون همچنان بزرگ‌ترین جرم در کمربند کوئیپر است و ۲۳۷۰ کیلومتر قطر دارد که در مقایسه با قطر ۱۲۷۵۶ کیلومتر زمین به نطر بسیار کوچک می‌آید. اما جرم جدید تنها ۱۴۵ کیلومتر قطر دارد.

nh kuiper belt loop 38daf

ابعاد JR1 1994 کوچک است که باعث جذاب‌تر شدن تصاویر شده است. این شی در فاصله‌ی ۱۷۰ میلیون مایلی از افق‌های نو بوده که فضاپیما موفق به ثبت تصاویر آن شده است. ناسا می‌گوید رکورد نزدیک‌تر جرم آسمانی موجود در کمربند کوئیپر که توسط دوربین‌ها ثبت شده را به نام فضاپیمای افق‌های نو زده است. نزدیک‌ترین جرم در کمربند کوئیپر که قبلا تصویر آن ثبت شده، ۱۵ برابر 1994 JR1 از دوربین فاصله داشته است.

افق‌های نو در تلاش برای تحقیق بیشتر روی سیاره‌ی پلوتون در سال ۲۰۰۶ میلادی به فضا پرتاب شد و تابستان گذشته توانست در یک اتفاق تاریخی از کنار این سیاره‌ی کوچک گذر کند. دانشمندان ناسا امیدوار هستند بتوانند ماموریت این فضاپیما را تمدید کنند.

چرا هزینه انرژی خورشیدی تا این حد کاهش یافته است؟
مشاهده