آیا امواج گرانشی تحت کنترل انسان هستند؟

در این مقاله با میدان های گرانشی آشنا می‌شویم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا میدان های گرانشی در کنترل بشر قرار گرفته است؟ با بازدید ایده همراه شوید.

تولید و شناسایی میدان‌های گرانشی تحت کنترل با استفاده از میدان‌های مغناطیسی، کنترل این میدان‌ها به واسطه‌ی مطالعه‌ی آن‌ها و کار کردن با آن‌ها برای تولید فناوری‌های جدید به نظر کارهای غیرممکنی می‌آیند، اما این همان چیزی‌ست که اخیرا پرفسور آندره فوزفا (André Füzfa) از دانشگاه نامور (Namur University) در مقاله‌ای جدید پیشنهاد داده است، که این مقاله در مجله‌ی علمی Physical Review D منتشر شده است. اگر این پیشنهاد پیگیری شود، می‌تواند فیزیک و نظریه‌ی نسبیت انیشتین را متحول کنند.

در حال حاضر دانشمندان میدان‌های گرانش را منفعلانه مطالعه و بررسی می‌کنند: آن‌ها میدان‌های گرانشی را مشاهده کرده و تلاش می‌کنند میدان‌های گرانشی موجود که با استفاده از توده‌های ساکن بزرگ مانند ستاره‌‌ها یا زمین تولید می‌شوند، بدون آن که قادر به تغییر آن‌ها برای مثال با میدان‌های مغناطیسی باشند را درک کنند. این مسائل منجر به تلاش فوزفا برای ایجاد رویکردی انقلابی بود: ایجاد میدان‌های گرانشی قابل کنترل از میدان‌های مغناطیسی کنترل شده و مشاهده‌ی اینکه چطور این میدان‌های مغناطیسی می‌توانند فضا-زمان را منحرف کنند.

در این مقاله فوزفا با استفاده از شواهد ریاضی، وسیله‌ای پیشنهاد کرده که با آن میدان‌های گرانشی قابل شناسایی ایجاد می‌شوند. این وسیله بر اساس آهن‌رباهای ابررسانا است و بر فناوری‌هایی که روزانه استفاده می‌شوند، برای مثال در CERN یا راکتور ITER متکی است.

اگرچه این آزمایش به منابع بزرگی نیاز دارد، اما اگر اجرا شود می‌توان برای آزمایش کردن نظریه‌ی نسبیت انیشتین از ان استفاده کرد. اگر آزمایش آن موفق باشد مطمئنا گامی بزرگ برای پیشرفت در علم فیزیک است: توانایی تولید، شناسایی و نهایتا کنترل میدان‌های گرانشی. پس افراد می‌توانند همانند سه فعل و انفعال بنیادی دیگر (برای مثال الکترومغناطیس و نیروهای هسته‌ای ضعیف و قوی) فعل و انفعال گرانشی تولید کنند. این کار گرانش را در عصر تجربی و صنعتی جدیدی وارد می‌کند.

ماده تاریک، جهان پنهان
مشاهده

تاکنون پیشرفت علمی مانند این، رویای داستان‌های علمی تخیلی بود اما ممکن است در آینده بسیاری از برنامه‌های جدید را ایجاد کند. برای مثال در رشته‌ی ارتباطات الکتریکی با امواج گرانشی: تصور کنید بدون استفاده از ماهواره یا دستگاه‌های تقویت‌کننده زمینی به آن طرف جهان تلفن بزنید.

نظر شما در این خصوص چیست؟