چه میزان انرژی برای نابود کردن زمین لازم است؟

آیا تا به حال، نابودن شدن یک سیاره را تصور کرده‌اید؟ البته که تصور کرده‌اید! مخصوصا اگر فیلم “جنگ ستارگان” را هم دیده باشید. سه اپیزود از ۷ اپیزود فیلم به موضوع نابودی سیاره پرداخته است. ویدیوی زیر توسط یکی از کاربران یوتیوب به نام اسکات مانلی به اشتراک گذاشته شده است. اسکات خودش را یکی از طرفداران پر و پا قرص این فیلم می داند و با گذاشتن این ویدیو، این مسئله‌ی پیچیده و بغرنج را از نقطه نظر علمی بررسی کرده است.لازم است اخطار لوث شدن برای تماشای این ویدیوی کوتاه داده شود. چرا که در آن صحنه‌هایی از اواسط اپیزود هفتم با عنوان “نیرو برمی‌خیزد” نشان داده خواهد شد.

اولین چیزی که در نابودی یک سیاره مطرح است، مقدار انرژی لازم برای غلبه بر میدان گرانشی آن سیاره است. این مسئله تا حدود زیادی به “انرژی پیوندهای گرانشی” بستگی دارد. این عامل حداقل انرژی مورد نیاز برای شکستن این پیوندها را مشخص می‌کند و برای یک جسم کروی با جرم و شعاع معلوم، قابل اندازه‌گیری است. برای نمونه، زمین را در نظر بگیرید. میزان انرژی لازم برای شکستن پیوندهای گرانشی زمین معادل دویست میلیون تریلیون تریلیون ژول است. برای این که ذهن خیلی اذیت نشود فقط تصور کنید عدد خیلی خیلی بزرگی است!

با این حال، در این ویدیو می‌بینیم که ستاره‌ی مرگ به عنوان یک منبع قدرتمند، انرژی کافی برای نابودی زمین را دارد. ضمن این که می‌تواند سیاره‌ی خیالی آلدران که بسیار شبیه زمین است را تبخیر کند و تکه‌های آن را با سرعت ده هزار کیلومتر بر ثانیه تا ۱۰۰۰ کیلومتر آن طرف تر پرت نماید!

یادآوری تاریخ فضانوردی با عکس های فوق العاده زیبای ماموریت های فضایی ناسا
مشاهده