سیاره نهم و ادعاهای جدید دانشمندان و ستاره شناسان

دانشمندان و ستاره‌شناسان در تحقیقات اخیر خود نظریه‌ای مبنی بر وجود سیاره‌ای دیگر در منظومه‌ی شمسی مطرح کرده‌اند و این سیاره‌ی احتمالی را سیاره‌ی نهم نامیده‌اند. این نظریه ابتدا در ماه ژانویه توسط یک ستاره‌شناس مطرح شد و حال او معتقد است که مدارک کامل‌تری برای اثبات نظریه‌اش دارد.

مایک براون (Mike Brown) ستاره‌شناس دانشگاه کلتک، این نظریه را مطرح کرده است. او بعد از مطالعه بر روی رفتار شش جرم آسمانی در کمربند کوپر یا Kuiper Belt (ابری بزرگ از اجرام منجمد آسمانی که بعد از نپتون در منظومه‌ی شمسی به دور خورشید می‌گردند)، عنوان کرد که رفتار حرکتی و چرخش این اجرام به گونه‌ای است که تصور می‌شود گردش آنها تحت تاثیر جاذبه‌ی جرمی بزرگ در فاصله‌ی زیاد قرار دارد. براون و تیمش معتقدند مشاهدات آنها بهترین مدرک برای وجود سیاره‌ی نهم است.

مایک براون در حال حاضر مشغول مطالعه‌ی حرکت جرمی دیگر از اجرام کمربند کوپر است و معتقد است حرکت این جرم دلیل محکم‌تری برای وجود سیاره‌ی نهم است. این جرم هفتم توسط تلسکوپ هاوایی کانادا و فرانسه کشف شده و براون معتقد است گردش آن به گونه‌ای است که تصور می‌شود توسط جرمی بزرگ هُل داده می‌شود. این جرم بزرگ در فاصله‌ای حدود ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید قرار دارد.

ادعاهای مطرح شده بسیار ابتدایی هستند و برای اثبات آنها باید جزئیات این ادعاها در نشریات تخصصی منتشر شود تا کارشناسان در مورد آنها نظر بدهند. این روند برای اثبات هر نظریه‌ی علمی، اجباری است. البته دانشمندان همچنان در حال انجام تحقیقات بر روی اجرام کمربند کوپر هستند و به دنبال اثبات این قضیه هستند که آیا طبق صحبت‌های تیم تحقیقاتی براون، حرکت این کمربند و اجرام داخل آن تحت‌تاثیر جرمی دیگر قرار دارد یا خیر.

واکنش‌های مثبت به اطلاعیه دوم دانشمندان باعنوان هشدار برای بشریت
مشاهده