ناسا از فناوری سبز در هواپیماهای ایکس استفاده می‌کند

ناسا در طول تاریخ خود، نه تنها در زمینه‌ی ساخت فضاپیماها فعالیت کرده، بلکه با ساخت هواپیماهای پیشرفته در تلاش بوده است تا مرزهای بین پرواز و فناوری را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. اکنون ناسا آماده شده است تا برنامه‌ی جدیدش را شروع کند.

ناسا اعلام کرد با ارائه‌ی طرح “افق‌های جدید پرواز”، تا ۱۰ سال آینده از تکنولوژی سبز در ساخت نسل جدیدی از هواپیماهای ایکس استفاده کند.

لبه‌ی جلویی این هواپیماها در طول فرآیند ساخت، به شکل تیغه‌ مانند درآمده است. X-1 نمونه‌ای از هواپیماهای پیشرفته بوده که توسط “چاک ییگر” طراحی شده است. این نوع هواپیما توانسته است دیوار صوتی را در سال ۱۹۴۷ بشکند. فناوری‌های دیگر مانند بال‌های فراگیر، رمجت‌ها و هواپیماهای عمود پرواز VTOL توسط نسل‌های دیگر هواپیما معرفی شده است. آخرین هواپیما از این سری X-56 بود که در سال ۲۰۱۳ در پروازهایی با ارتفاع بالا و طولانی‌مدت، مورد آزمایش قرار گرفت.

در فوریه‌ی سال جاری، ناسا با کمپانی لاکهید مارتین قراردادی بست که به موجب آن هواپیمای مافوق صوت بسازد. این هواپیما قرار است در سال ۲۰۲۰ با بهره‌گیری از تکنولوژی مافوق صوت آرام (QueSST) بدون ایجاد هر گونه آلودگی صوتی مورد ارزیابی و آزمایش قرار بگیرد.

با توجه به محدود بودن سوخت‌های فسیلی، استفاده از فناوری‌های سبز می‌تواند کمک حال بشر شود. از این رو صنایع مختلف سعی بر این دارند تا این فناوری را پیاده‌سازی کنند. از آن جا که قیمت سوخت یک روند صعودی را طی می‌کند، استفاده از این نوع فناوری صرفه‌ی اقتصادی نیز دارد.

پاناسونیک شهری با قابلیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر ساخته است
مشاهده